Ryanair-oppvask med departementene

Luftfartstilsynet skal få hjelp av Arbeidstilsynet når de skal sjekke forholdene i Ryanair. Og det skal skje fort. Det lovte departementene fagforeningene i dag.
17.04.2013
16.12.2013 22:26

Det er ikke bare Ryanair som har måttet tåle kritikk etter at det har blitt kjent at fagforbundet Parat går til sak mot det irske flyselskapet på vegne av to oppsagte medlemmer. Verken dette forbundet, LO, HK eller Norsk Flygerforbund er fornøyd med at Luftfartstilsynet ikke har vært på et eneste tilsyn hos Ryanair. I formiddag tok fagforeningene blant annet dette opp med samferdselsdepartementet og arbeidsdepartementet.

Flere krav

Ett av kravene fra LO og forbundene var å få til et tilsyn med Ryanair så fort som mulig. Fordi de er kritiske til om Luftfartstilsynet har tilstrekkelig kompetanse til å gjennomføre tilsyn som angår de ansattes arbeidsforhold, har de bedt om at Arbeidstilsynet om å bistå dem. Nå lar de kravet om å overføre tilsynsmyndigheten til Arbeidstilsynet ligge. Fagforeningene ba også om at de involveres hos tilsynsmydighetene i langt større grad.

Raskt, og med hjelp

Det kan se ut som om fagforeningene har fått det som det vil.

– Det vil bli gjennomført et så bredt tilsyn som mulig, så raskt som mulig, lovet statssekretær Geir Pollestad fra samferdselsdepartementet etter at møtet var ferdig.

Han innrømmet at det var svært kritikkverdig at dette ikke har skjedd tidligere.

Pollestad ville imidlertid ikke si når det ville bli gjort, men LO-sekretær Trine Lise Sundnes uttrykte konkrete forventninger.

– Det må skje i løpet av denne måneden, mener hun.

Pollestad lovet at Luftfartstilsynet skal få hjelp til å gjennomføre tilsynet.

– Vi må sikre oss at tilsynet har tilstrekkelige ressurser. Luftfartstilsynet må sette seg ned med Arbeidstilsynet og finne ut hvordan de skal jobbe bedre sammen. De har allerede en samarbeidsavtale, påpekte han.

Hånd på rattet

Kravet om et trepartsutvalg i Luftfartstilsynet ble også innfridd under møtet.

– Nå har vi fått et klart løfte om at vi skal involveres. Dette trepartsutvalget vil gi oss en helt annen mulighet til å påvirke tilsyn i luftfarten. Nå kan vi slippe frustrasjonen over mangel på reaksjoner på bekymringsmeldinger, ikke bare i Ryanair, men i hele bransjen, sa Trine Lise Sundnes.

Samferdselsdepartementet har tidligere varslet at de vil gjennomføre en utredning i løpet av året, hvor de skal se på luftfarten under ett. Også i dette arbeidet lovet han å involvere partene i arbeidslivet.

– Det er et tydelig behov for større kontakt mellom partene, sa Norvald Mo, statssekretær i arbeidsdepartementet.

Forsiktig optimist

Fagforeningene var fornøyd med dagens møte.

– Jeg er en forsiktig optimist. Luftfartstilsynet har store utfordringer. De ansatte i bransjen sliter med tilliten til tilsynet. Nå må det på plass nok ressurser og et bedre samarbeid mellom de to tilsynene, sa Vegard Einan fra Parat.

– Jeg er fornøyd med at de har en plan for arbeidet videre, framholdt Peggy Hessen Følsvik fra Handel og Kontor.

17.04.2013
16.12.2013 22:26