LO vil pusse Arbeidstilsynet på Ryanair

Onsdag møter LO og Parat to departementer for å diskutere om Arbeidstilsynet bør få tilbake myndigheten til å føre tilsyn med Ryanair og de øvrige luftfartsselskapene.
15.04.2013
14.12.2013 12:36

– Tilsynet fungerer ikke etter at kompetansen ble overført fra Arbeidstilsynet til Luftfartstilsynet i 2010, sier LOs 1- sekretær Trine Lise Sundnes.

Ifølge NTB er det LO som har tatt initiativet til møtet med Samferdselsdepartementet og Arbeidsdepartementet. Bakgrunnen er opplysningene som har kommet fram om at Luftfartstilsynet ikke har gjennomført et eneste tilsyn med Ryanair.

Også nestleder Vegard Einan i YS-forbundet Parat vil flytte tilsynsansvaret tilbake til Arbeidstilsynet. Han vil i tillegg at departementet skal instruere Luftfartstilsynet, som har tilsynsansvaret i dag, om umiddelbart å foreta et arbeidstilsyn av Ryanairs base på Rygge.

– Det holder ikke å vente til sommeren, slik tilsynet har varslet, sier Einan.

Skeptisk statssekretær

Tanken om å instruere Luftfartstilsynet blir blankt avvist av statssekretær Geir Pollestad (SP) i Samferdselsdepartementet. Han viser til at tilsynene er uavhengige og ikke kan instrueres av de politiske myndighetene.

Pollestad sier videre at hans departement i utgangspunktet ikke ser behov for å endre dagens kompetanseforhold mellom Luftfartstilsynet og Arbeidstilsynet.

– Men vi vil naturligvis lytte til alle synspunkter som blir lagt fram under møtet, sier statssekretæren til NTB.

Nytt boikottvarsel

Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) oppfordrer sine 45.000 medlemmer og over 650 ansatte til å la være å bruke Ryanair.

– Selv om det ikke er vår oppgave å regulere arbeidslivet, skiller dette selskapet seg så mye ut i negativ retning at vi må si i fra. Som en stor organisasjon regner vi med at mange av våre medlemmer og ansatte også bruker Ryanair av prishensyn. Vår oppfordring heretter er å ta flere hensyn enn pris ved valg av flyselskap, og heller bruke selskaper som har ordnede lønns- og arbeidsforhold, sier generalsekretær Frode Jahren.

Han oppfordrer også andre pasientorganisasjoner og helseforetakene om å gjøre det samme.

15.04.2013
14.12.2013 12:36