LO og HK så ingen vits i å fortsette forhandlingene med Samfo. Dermed må dette oppgjøret løses ved hjelp av riksmekleren. F.v leder av LOs forhandlingsavdeling Knut Bodding, HK-leder Sture Arntzen og LO-nestleder Tor-Arne Solbakken.

Bjørn A. Grimstad

Brudd i Samfo-oppgjøret

LO og HK brøt onsdag ettermiddag forhandlingene med arbeidsgiverorganisasjonen Samfo. – Det kom for lite på bordet, sier Sture Arntzen. Nå venter mekling.
10.04.2013
27.08.2015 20:00

eva.ler.nilsen@lomedia.no

LO og HK krevde de samme lønnstilleggene som de fikk tirsdag etter å ha forhandlet med arbeidsgiverne i privat handels- og servicenæring, Virke. Der fikk alle et tillegg på 4.65 kroner i timen, de lavest lønte fikk 6.65 kroner. Det var ikke mulig å imøtekomme for Samfo, som organiserer arbeidsgiverne i Coop-systemet.

Ikke akseptabelt

– Det var ikke noen vits i å fortsette forhandlingene når vi ikke fikk tilbud om samme lønnsutvikling for medlemmene i Samfo som vi fikk for medlemmene i Virke. Dette er ansatte i samme typer stillinger, de gjør samme jobben, sier forhandlingsleder Tor-Arne Solbakken til HK-Nytt.

Han påpeker at det alltid har hersket et prinsipp om likhet i forhandlingene mellom LO/HK og de to arbeidsgiverforeningene i handelen.

– For oss er det ikke mulig å fravike dette, selv om vi vet at det gjør et større økonomisk utslag i dette området enn det gjør i Virke, sier han.

Ifølge Solbakken fikk de tilbud om tillegg som ligger langt under det de kunne godta.

– Må være likhet

HK-leder Sture Arntzen er enig. Ifølge ham kom det altfor lite på bordet. Også Arntzen understreker at det er totalt uaktuelt å godta lavere lønnstillegg for de Coop-ansatte.

– Vi har i alle tider forhandlet fram like resultater. Før 2000 var det hjemlet i hovedavtalen at det skal være likt. Denne klausulen forsvant da, men partene etter det vært enige om at vi følger prinsippet om likhet. I dag har de forkastet dette, og det kan ikke vi akseptere, sier han.

– Ramma ble sprengt

– Kjedelig.

Det er den umiddelbare kommentaren til bruddet fra forhandlingsleder i Samfo, Torgeir Kroken.

Han sier til HK-Nytt at det var helt umulig for dem å innfri kravet om det samme tillegget som LO/HK og Virke ble enige om.

– Det ville sprengt ramma for årets lønnsoppgjør på 3,4 prosent. Vi kunne ikke si ja til det. Dermed kom vi ikke i mål, sier han.

Kroken forklarer dette med at de ansatte i Coop-systemet har en lavere gjennomsnittslønn enn i Virkebedriftene, flere får garantitillegg 1. februar og at de har et høyere overheng. Når alt dette legges til ramma, vil det ikke være rom for så høye kronetillegg.

Han har imidlertid tro på at de skal klare å bli enige ved hjelp av Riksmekleren.

– Vi er alltid innstilt på å finne en løsning. Jeg håper for alles del at det ikke ender i konflikt, sier Torgeir Kroken.

Ikke meklet på 19 år

Det er første gang siden 1994 at lønnsoppgjøret med Samfo ender med mekling. Den gangen skjedde det etter at medlemmene i Samfo stemte nei til forhandlingsresultatet.

Tor-Arne Solbakken og Torgeir Kroken tok onsdag turen til Riksmekleren for å melde fra om bruddet. Meklingen vil trolig ikke finne sted før etter LO-kongressen, det vil si i midten av mai.

10.04.2013
27.08.2015 20:00