Kredittkort til kongressen

Det mest kontroversielle HK-forslaget som er sendt til LO-kongressen, er forslaget om å fjerne kredittkortordningen fra LOfavør.
28.02.2013
16.12.2013 21:56

eva.ler.nilsen@lomedia.no

På HK-landsmøtet i september vedtok delegatene at forbundet skal jobbe for at LOs medlemmer slipper å få tilbud om kredittkort via fordelsprogrammet LOfavør. Forslaget, som var fremmet av region Øst, førte til en heftig debatt i landsmøtesalen, men fikk til slutt et overveldende flertall da delegatene stemte over det.

Det er bekymringen for økt mislighold av kredittgjeld som fikk HK-delegatene til å ønske kredittkortet ut av menyen over medlemsfordeler man har som fagorganisert.

Hva mener LO?

Nå er forslaget sendt inn til LO for behandling på kongressen i mai. Begrunnelsen er den samme; mange kommer skjevt ut ved bruk av kredittkort, og dette er ikke noe HK vil at fagbevegelsen skal «presse på» medlemmene sine.

Forslaget vil trolig skape debatt også på kongressen, da det er mange tilhengere av kortet både blant LOs ledelse og i salen.

Boligreform

Handel og Kontor har også sendt over et annet veldebattert tema fra landsmøtet, nemlig tanken om sikre ungdom en vei inn på boligmarkedet via en tariffestet reform. HK ber LO om å utvikle en slik ordning etter modell av avtalefestet pensjon.

I tillegg til disse to sakene har HK sendt inn en rekke forslag til både nytt handlingsprogram, til nye vedtekter og til hovedavtalene.

Forslagene er kjernesaker for HK; forbedringer i pensjonsordninger og trygdeordninger, lovfesting av retten til heltid, regulering av franchisevirksomhet og å få varehandelen tydeligere inn i formuleringer om næringsvirksomhet.

Også EØS-spørsmålet er på HKs dagsorden på LO-kongressen. Forbundet vil at Norge skal bruke reservasjonsretten mer og at regjeringen skal reforhandle enkelte deler av avtalen. EØS er ventet å bli ett av de store temaene på kongressen.

Andre saker som HK ønsker LO-tilslutning til, er en tannhelsereform, innføring av regionale verneombud på kjøpesentre og å sikre de varehandelsansatte innflytelse over egen arbeidstid.

28.02.2013
16.12.2013 21:56