Saksøker SAS

Da SAS Spirit ble overdratt til SAS Ground Handling, gikk de ansatte kraftig ned i lønn. Nå går de rettens vei for å få den opp igjen.
07.01.2013
16.12.2013 21:24

Fram til mars i fjor var SAS Spirit et eget selskap i SAS-konsernet. Da ble selskapet, som driver med flyfrakt, flyttet over i bakkeselskapet SAS Ground Handling (SGH).

Dette selskapet varslet at Sprit-ansatte ikke fikk beholde sin gamle lokale lønnsavtale, men at de skulle over på den samme lønna som de andre ansatte i SGH. 1. mai gikk de ned 7-10 prosent i lønn, altså 2.500 – 3.000 kroner i måneden.

EU-dom

Både de 110 medlemmene i Fellesforbundet og de 20 medlemmene i Handel og Kontor protesterte på lønnsnedslaget. Forhandlinger mellom klubbene og ledelsen har imidlertid ikke ført fram. I november stevnet de SGH for retten.

Arbeidsmiljøloven regulerer hva som skal skje med ansattes lønns- og arbeidsvilkår i forbindelse med såkalte virksomhetsoverdragelser. Bedrifter kan reservere seg mot å overta tariffavtaler etter at de utløper. Det gjorde SGH like før de Spirit-ansattes avtale utløp. Men HK og Fellesforbundet støtter seg til en EU-dom som sier at de ansatte ikke kan settes vesentlig ned i lønn ved en virksomhetsoverdragelse. Dette spørsmålet skal prøves for Oslo Tingrett.

Urimelig

Glenn Vinjor, HK-tillitsvalgt i SAS Spirit, er oppgitt over at han og kollegene gikk ned i lønn.

– Lønna vår har blitt til gjennom mange år med lokale lønnsforhandlinger. Det er betenkelig hvis det er så enkelt å sette oss ned i lønn, sier han.

Vinjor, som selv gikk ned 7,4 prosent i lønn, mener lønnsnedslaget er grunnen til at flere ansatte har sluttet det siste året.

Gunnar Holm, tillitsvalgt for Fellesforbundets medlemmer i bedriften, mener også at lønnsnedslaget er urimelig.

– Folk er forbanna og skuffa. Vi har vært med på å snu den økonomiske utviklingen i Spirit. Så blir vi satt ned i lønn over natta, og det er med på å gi bedriften enda bedre marginer, sier han.

Holm forstår at SGH har et ønske om å harmonisere lønna i bedriften, men påpeker at det ble uhåndterbart for medlemmene når lønnsnedslaget skjedde nærmest over natta.

Prinsippsak

Regionssekretær i HK, Kjell Finvåg, mener dette er en prinsipielt viktig sak.

– Skulle vi vinne fram i denne saken, vil det være vanskeligere for bedriftene å omorganisere eller bruke virksomhetsoverdragelse for å redusere de ansattes lønnsvilkår, sier han.

Denne saken er ikke det eneste spenningsmomentet i de SGH-ansattes hverdag. Som en del av SAS-konsernets økonomiske snuoperasjon, ligger SGH ute for salg.

Gjort det riktig

SGS mener selskapet har sitt på det tørre.

– Vi mener transaksjonen er utført riktig ut fra retningslinjene i arbeidsmiljøloven. Utover det ønsker vi ikke å kommentere saken i detalj før den skal opp i retten, sier personalansvarlig Terje Horn Evensen til Dagens Næringsliv.

07.01.2013
16.12.2013 21:24