Elkjøp inngår tariffavtale i Skien

Elektronikk-kjeden Elkjøp har bestemt seg for å undertegne tariffavtale for de ansatte ved varehuset i Skien. – Veldig positivt, sier HK-leder Sture Arntzen.
14.11.2012
16.12.2013 20:55

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Det var administrerende direktør i Elkjøp, Andreas Niss, som i dag tok kontakt med HK-leder Sture Arntzen for å meddele at det vil bli undertegnet tariffavtale i Skien.

Saken var i ferd med å gå til mekling, etter at HKs avtalekrav ble avvist i vår, og etterfølgende forhandlinger ikke har ført fram. I dag fikk saken sin løsning.

Ikke motstandere

Andreas Niss sier til HK-Nytt at Elkjøp ikke er motstandere av tariffavtaler, og at de nå vil undertegne avtale for varehuset i Skien så fort det lar seg gjøre.

– Vi er en bedrift som kan drive godt både med og uten tariffavtaler for våre ansatte. Derfor har jeg i dag tatt kontakt med Handel og Kontor for å meddele dette, sier han.

Kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde utdyper hvorfor det har tatt så lang tid:

– For oss som arbeidsgivere har det vært viktig å ha en grundig prosess på dette. I Skien har vi 12 ansatte som er medlemmer i HK og som har ønsket tariffavtale. Samtidig har vi 32 ansatte som ikke har ønsket avtalen. Når et flertall ikke vil, har vi brukt tid slik at alle medarbeiderne har blitt hørt, sier hun.

Nytt system for alle

Det er tariffavtalens lønnssystem som ifølge Indresøvde har ført til uenighet ved varehuset i Skien.

– Det er jo slik at en avtale vil omfatte alle. Vi kunne ikke risikere at vi fikk 32 oppsigelser på bordet fordi 12 ansatte ønsker en ny lønnsmodell. Nå har vi brukt tid slik at våre ansatte er komfortable med det nye systemet. Vi ønsker ikke at konflikten skal bli større enn den er i Skien, sier Indresøvde til HK-Nytt.

– Når avtalen vil bli undertegnet, er litt opp til HK. Vi ønsker å gjøre dette så fort det er praktisk mulig, legger hun til.

Veldig positivt

Sture Arntzen, som tidligere har karakterisert bedriften som organisasjonsfiendtlig, er svært tilfreds med dagens telefon fra Andreas Niss i Elkjøp.

–Det er veldig positivt at de nå vil undertegne en tariffavtale. Vi har hatt en positiv og konstruktiv samtale i dag, og er enige om å skvære opp. Vi har derfor avtalt å møtes for en prat. Niss ønsker et ryddig forhold til oss, og det er jeg glad for, sier Arntzen til HK-Nytt.

Bra å slippe streik

Også regionkontorleder Harald Olsen i HK er fornøyd med sakens utfall. Han har i flere måneder jobbet for å få på plass avtalen i Skien.

– Jeg er selvfølgelig glad for at de sier at de vil undertegne avtalen. Alle saker som kan løses uten konflikt, er positivt. Det er ikke noe ønskesituasjon å måtte streike for sine rettmessige krav. Det er viktig for våre medlemmer i Elkjøp i Skien at de nå får ro rundt saken og anledning til å bruke tariffavtalen og velge seg tillitsvalgt, sier Olsen.

Han understreker at han ikke har sett noe skriftlig på dette, men forholder seg til det som er referert fra HK-Nytt.

Bare å skrive under

Olsen mener ballen ikke ligger hos HK, men hos Elkjøp.

– Det er de som har avtalekravet liggende, og ved å undertegne vil tariffavtalen bli gjort gjeldende. Det er slik det fungerer når de ikke er medlemmer i en arbeidsgiverforening. Da må avtalen gjøres direkte mellom HK og bedriften, forklarer Harald Olsen.

14.11.2012
16.12.2013 20:55