HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik er bekymret for økende grensehandel, og mener dette fortjener en langt større politisk debatt.

Martin Guttormsen

Økt grensehandel bekymrer fagbevegelsen

Vi harryhandler som aldri før. Det bekymrer fagbevegelsen, som ønsker mer debatt.
24.10.2012
27.08.2015 20:00

jo.hestnes@lomedia.no

Nordmenn er europamestere i grensehandel. Vi fyker over svenskegrensa etter alkohol, tobakk og kjøtt. En fersk rapport fra Norsk institutt for landbruksforskning(NILF) viser at grensehandelen er stadig økende. Her til lands reiser annenhver av oss over grensa for å handle. Gjennomsnittet for EU-borgerne er en av ti.

– Fra 2008 til 2011 økte grensehandelen med 29 prosent til 11, 5 milliarder kroner, forteller Anna Birgitte Milford i NILF.

I går la hun fram rapporten «Grensehandel – utvikling, årsaker og virkning».

Faktisk er resultatet enda mer nedslående, sett med norske øyne. Undersøkelsen tar bare for seg de som reiser til Sverige for å handle. Taxfree-handel og de som oppholder seg i Sverige for et lengre tidsrom, som ferie eller arbeid, er ikke med i statistikken. I tillegg øker smugling av alkohol og sigaretter.

Enda større vekst

Ifølge Milford kan vi vente ytterligere vekst. Det legges nemlig stadig til rette for at enda flere nordmenn skal dra på shoppingtur til Sverige: Bare siden 2004 er det bygget ut 169.000 kvadratmeter handelsareal i Sverige, 79.500 kvadratmeter er igangsatt, mens vedtatte reguleringsplaner finnes for ytterligere 125.000. Mye av dette er i norsk eie, og eiendomsbaroner som Olav Thon tjener grovt på kjøpesterke nordmenn.

Nordby Supermarked ved Svinesund er Nordens største, målt i kvadratmeter og omsetning. I forbindelse med utbygging planlegges det hele 5.000 nye parkeringsplasser.

Økende prisforskjeller

Rapporten peker på at verken kronekurs eller konjunkturendringer har avgjørende betydning for utviklingen. Prisforskjellene er en åpenbar årsak til den økende grensehandelen. Fra 2004 til 2011 har forskjellen mellom norske og svenske priser på alle varegrupper økt med 48,5 til 60,5 prosentpoeng. Reisetida er også betydelig nedkortet som følge av bedre veistandard.

Andre årsaker er lokketilbud. For varehus er ikke bare handel. Underholdningsaspektet er også medvirkende til at nordmenn drar over grensa. Det finnes både familiearrangementer, shoppingkveld for mor og rallytur for far. Halloweenfest er også på arrangementslista.

Ikke enkelt

Leder i Stortingets næringskomité, Terje Aasland, mener konsekvensene av grensehandelen er problematisk, men at det ikke finnes et åpenbart svar på utfordringene. Å senke avgiftene på alkohol og tobakk støter an mot helseaspektet, og senkning av landbruksprisene vil gå utover norske bønder. Dagens jordbrukspolitikk er et uttrykk for at vi ønsker å ha landbruk over hele Norge, påpeker han.

– Nei til avgiftslettelser og ja til mer kunnskap, er Aaslands medisin.

Mer kunnskap

– Vi trenger å vite mer, istemmer Grete Fossli i LOs næringslivsavdeling.

Hun etterlyser en skikkelig debatt om hvordan vi kan få en større del av verdiskapningen til Norge.

HK-nestleder Peggy Hessen Følsvik ønsker også at temaet skal debatteres.

– HK har støtta rapporten økonomisk fordi vi følte det var viktig å få en god bredde på problemstillingene knyttet til grensehandelen. Tallene fra rapporten viser oss at det er viktig å sette varehandelen på den næringspolitiske dagsordenen. Vi må snakke om grensehandelen i en større sammenheng enn det har blitt gjort til nå, sier Følsvik.

Jan-Egil Pedersen, forbundsleder i NNN, advarer mot ensidige avgiftslettelser som vil redusere statens inntekter.

– Men vi må kunne se på norske særavgifter og moms. LO, HK og NNN bør ta en debatt om avgiftspolitikken til Stortinget, mener NNN-lederen.

Rapporten «Grensehandel – utvikling, årsaker og virkning» er utarbeidet av Norsk Institutt for landbruksforskning. Den er finansiert av NNN, HK, Dagligvareleverandørenes Forening, Norsk Landbrukssamvirke, Vin- og brennevinleverandørenes Forening og Bryggeri- og drikkevareforeningen.

24.10.2012
27.08.2015 20:00