Ingen bensinstreik

Etter halvannen dag hos riksmekleren, ble ny tariffavtale for de bensinstasjonsansatte undertegnet. Dermed blir det ikke bensinstreik.
28.09.2012
16.12.2013 20:20

martin.slordal@lomedia.no

HK-nestleder og forhandlingsleder Bjørn Mietinen synes Handel og Kontor har fått til et greit resultat.

– Alle satsene har blitt hevet med fem kroner og vi har fått igjennom at fagbrevtillegget skal økes. De som er på trinn seks øker timelønna med åtte kroner i år og ytterlige seks kroner neste år. Det er vi fornøyd med, sier han.

Måtte mekles

Handel og Kontor og NHO Kiosk Bensin Service forhandlet om vilkårene for de ansatte på bensinstasjoner i juni. Den gangen kom ikke partene til enighet, HK brøt forhandlingene,

HKs krav var å få øket timelønnssatsene, samt å få til en forbedring av garantilønnsordningen. De oppnådde altså det første, men ikke det siste i meklingen.

Hovedresultatet er 1,25 kroner i generelt tillegg til alle fra 1. april i år. I tillegg økte timesatsene og anisiennitetssatsene. Se oversikt her.

Meklingsresultatet går nå ut til uravstemning blant medlemmene. Forhandlingsutvalget anbefaler medlemmene å stemme ja til resultatet. Fristen er i midten av oktober.

28.09.2012
16.12.2013 20:20