Svensk fagbevegelse er opprørt over den svenske møbelgigantens oppførsle i Tyrkia. Illustrasjonsbilde.

Jan-Erik Østlie

Protesterer mot Ikea i Tyrkia

Tyrkisk fagbevegelse demonstrerer mot trakassering av Ikea-ansatte.
12.09.2012
27.08.2015 20:00

Ikea-ansatte i Tyrkia har blitt trakassert av varehusledelsen i lengre tid. De har blitt presset til å melde seg ut av fagforeningen, og personer som har blitt mistenkt for å være faglig aktive, har fått sparken. Det skriver Handelsnytt.

Demonstrasjon

På lørdag demonstrerer fagforbundet Koop-is i Istanbul. Demonstrasjonen støttes av andre fagforbund i landet, og det er ventet busslaster med folk som støtter de Ikea-ansatte.

– Vi mister medlemmer på grunn av dette, og vi må gjøre noe med det, sier Deniz Akdogan fra Koop-is til Handelsnytt.

Han jobber med å organisere de Ikea-ansatte.

Krever global avtale

Svensk fagbevegelse støtter sine tyrkiske kamerater.

– Ikeas oppførsel i Tyrkia er opprørende. Jeg har selv ved mine besøk der fått høre om hvordan ansatte trakasseres og trues fordi de er medlemmer i et fagforbund. Det er fullstendig uakseptabelt, sier Lars-Anders Häggström, leder i Handels til Fri Köpenskap.

Fagforbundene Handels og Unionen krever at Ikea inngår en global avtale som skal garantere Ikea-ansattes rett til å være medlemmer i en fagforening og til å kunne forhandle om kollektive avtaler. Allerede i begynnelsen av 2010 krevde Handels at Ikea skriver under på en slik avtale, men avtalen er fremdeles i det blå.

– Det skjer ingenting. Nå får det være nok, sier Susanna Gideonsson, 1. nestleder i Handels.

Vil ikke si noe

Ifølge Handelsnytt viser Ikea til at det tyrkiske Ikea er en franchisetaker og en egen juridisk enhet. Derfor vil ikke det svenske selskapet uttale seg om tilstanden i de tyrkiske varehusene.

– Vi er åpne for en dialog om en global avtale, er alt Ikeas pressekontakt Eva Stål vil si om saken.

12.09.2012
27.08.2015 20:00