Tettet ikke gapet

HK og NHO kom under nattens mekling til enighet om en ny butikkoverenskomst. Men HK-nestleder Bjørn Mietinen jubler ikke over resultatet.
18.08.2012
16.12.2013 19:52

HK og NHO kom under nattens mekling til enighet om en ny butikkoverenskomst. Men HK jubler ikke over resultatet.

Pengene skal ha sittet langt inne hos NHO. I natt ble partene likevel enige om årets tariffoppgjør. Dermed ble det ikke streik fra lørdag morgen, slik det var varslet. Slik ser resultatet ut:

– Det gis et generelt tillegg til alle på 1,25 kroner fra 1. mai 2012.

– Alle lønnssatsene økes med 7 kroner.

– Satsen etter seks års arbeid økes med ytterligere 5 kroner fra 1. april 2013. Det inkluderer også neste års tariffoppgjør.

– Satsen for 17- og 18-åringer økes med 3 kroner.

– Satsøkningene inkluderer det generelle tillegget

– Fagbrevtillegget økes med 8 kroner.

– Nybakte fedre får lønn i permisjonen de to første ukene etter fødsel, slik veldig mange andre fikk under årets tariffoppgjør.

– Partene er også enige om bestemmelser som gir innleide arbeidstakere de samme betingelsene som fast ansatte i innleiebedriften.

Haler innpå

Men resultatet får ikke forhandlingsleder Bjørn Mietinen i HK til å hoppe av glede.

- Vi klarte å få til et løft på satsene, men vi klarte ikke å få innfridd hovedkravene våre, nemlig å fjerne lønnsgapet mellom btuikkoverenskomsten med NHO og Virke-avtalen som resten av de handelsansatte går på. Vi fikk heller ikke til en forbedring av lønnsgarantiordningen. Jevnt over har vi fått høyere tillegg enn hva vi fikk til i oppgjøret med Virke. Det betyr at vi haler innpå Virke- avtalen, men det er en bedre garantilønnsordning som ville gjort noe med forskjellene. Nå blir det spennende å se om den får noe uttelling neste år, sier Mietinen til HK-Nytt.

Medlemmene bestemmer

Det var uenighet om resultatet i HKs delegasjon. Derfor går meklingsresultatet ut til uravstemning med dissens. HK har frist til den 10. september med å underrette Riksmekleren om medlemmene aksepterer årets tariffoppgjør.

18.08.2012
16.12.2013 19:52