Patruljen ga over 500 medlemmer

LOs sommerpatrulje har ikke bare hjulpet ungdommer i sommerjobb. I retur har LO fått over 500 nye medlemmer.
13.08.2012
14.12.2013 12:34

frode.ronning@lomedia.no

I løpet av tre intense uker i juni/juli besøkte LOs sommerpatrulje 6.300 bedrifter. Et av resultatene ble 533 nye medlemmer til LO-forbundene.

– I tillegg er det en del som melder seg inn etter patruljen, forteller Edvin Søvik, som i sommer har tatt imot telefoner fra ungdommer, arbeidsgivere og foreldre som har spørsmål om lønns- og arbeidsvilkår.

– Så langt har vi fått 750 telefoner, forteller Søvik.

Telefonen er bemannet til fredag 17. august.

Solvakter

Årets sommer har ikke gitt mange muligheter for utepils. Det merker restaurantnæringa, og det har gitt problemer for en rekke ungdommer som skulle jobbe på serveringsstedene.

– Vi merker at det er blitt mange «solvakter». Det er ungdom som har blitt lovet jobb, men når de kommer, regner det, og de blir sendt hjem. Det er blitt mer og mer vanlig i servicebransjen, opplyser organisasjonsrådgiver Olav Andresen i LO.

Han vil ikke la arbeidsgiverne slippe unna med denne praksisen.

– Vi vil drøfte dette med Fellesforbundet og Handel og Kontor, sier Andresen.

13.08.2012
14.12.2013 12:34