LO på plass på «Skeive dager»

Det er «Skeive dager» i hovedstaden denne uka. LO er på plass for å markere at alle har en plass i arbeidslivet, uavhengig av seksuell legning.
27.06.2012
14.12.2013 12:34

simen@lomedia.no

Formålet med «Skeive dager» er å skape aksept og respekt for homofile, lesbiske, bifile og transpersoner. For LOs del er det viktig å markere at alle har en plass i arbeidslivet. For selv i 2012 er det fortsatt mange lesbiske og homofile som blir trakassert og mobbet på arbeidsplassen.

– Det er mange som finner seg i mye, tror Kari Hauge, LOs distriktssekretær i Oslo og Akershus.

– Det er fortsatt et stort problem. Det er nok mange flere historier enn vi får høre om, for mange ønsker ikke å fronte sin legning eller sine ubehagelige opplevelser, fortsetter hun.

Fokus på arbeidsliv

Det har etter hvert blitt en tradisjon at LO deltar under «Skeive dager». For sjuende år på rad blir det stand i Spikersuppa og egen LO-seksjon i paraden som avslutter den fargerike festen lørdag.

– Mange tar den helt ut og viser fram den litt «skrullete» siden av seg selv i paraden, og det er morsomt. Vår rolle er derimot å si ifra at alle har en plass i arbeidslivet og skal behandles riktig, uavhengig av kjønn og seksuell legning, forteller Hauge.

LO i rødt

Sammen med kollega Berit Madsen har hun travle dager på distriktskontoret et par steinkast fra Youngstorget. T-skjorter, flagg og faner skal pakkes og gjøres klart. Helt ned til minste detalj blir deltakelsen i paraden planlagt.

– Vi skal være synlige. Tidligere år har vi byttet farge fra gang til gang, men nå kjører vi rødt. Røde t-skjorter, hettegensere og en rød veteranbrannbil som leder an, forteller de to.

– Gøy!

Paraden er det store høydepunktet under «Skeive dager», også for LO. På det meste har 200 medlemmer gått i paradens egen LO-seksjon.

– Vi håper på like mange i år. Folk må stille opp, først og fremst fordi det er gøy. Her kan man være med enten man er homofil, lesbisk, transe eller hetero. Det er for alle som vil si fra om at man ikke tolererer trakassering i arbeidslivet, fastslår Hauge.

Ny parade-rute

«Skeive dager» arrangeres av Oslo Pride AS, som eies av Oslo-avdelingen til Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH). På programmet står skeiv kultur, og det hele avsluttes altså lørdag 30. juni med parade.

På grunn av brannen i en blokk på Grønland for et par uker siden, tar paraden i år en ekstra sving. Hvis du selv skal delta, eller bare er nysgjerrig; her er årets rute:

Platous gate - Grønlandsleiret - Motzfeldts gate - Breigata - Lakkegata - Grønland - Brugata - Stenersgata - Lybekkergata - Biskop Gunnerus gate - Jernbanetorget - Fred. Olsens gate - Prinsens gate - Kirkegata - Stortorget - Grensen - Akersgata - Karl Johans gate (til Frederiks gate)

27.06.2012
14.12.2013 12:34