Knepent ja

54,6 prosent av HKs medlemmer på Coop-lagrene har sagt ja til resultatet fra lønnsforhandlingene.
25.06.2012
16.12.2013 19:37

eva.ler.nilsen@lomedia.no

De ansatte ved Coops lagre har sagt sitt i uravstemning. Av de 951 stemmeberettigede deltok rundt halvparten i avstemningen. De var delt i sitt syn på forhandlingsresultatet. 54, 6 prosent stemte ja, 45, 4 prosent sa nei.

Ikke uventet

Forhandlingsleder Karin Solum i Handel og Kontor sier at det høye antallet nei-stemmer var forventet.

– Vi visste at mange ville stemme nei, det var jo en av våre tillitsvalgte som også stemte nei i forhandlingsdelegasjonen. Vi vet at mange er misfornøyde med at vi solgte retten til å forhandle om to- og treskiftsordninger, sier Solum.

Da hun og resten av HKs delegasjon møtte motparten, arbeidsgiverforeningen Samfo, ved forhandlingsbordet, var det etter HKs mening umulig å komme noen vei uten å gi fra seg forhandlingsretten og erstatte det med en drøftingsrett.

Demokratisk

Karin Solum forstår at mange, og særlig de ansatte på Coops lager på Grorud, er misfornøyde med at forhandlingsretten forsvant, selv om det totalt sett ble et godt økonomisk lønnsoppgjør. På Grorud har de en del skiftarbeid i dag.

– Ja, jeg forstår de som stemte nei. Når Coop åpner sitt nye kjempelager på Bergsmoen ved Gardermoen om et par år, vil det nok bli enda mer skiftarbeid. Jeg er i alle fall fornøyd med at vi klarte å justere opp skifttilleggene så mye som vi gjorde. Men at folk protesterer, viser at demokratiet fungerer og det er bra, sier Solum til HK-Nytt.

Medbestemmelsen borte

Øystein Berg, tillitsvalgt ved Coop-lageret på Grorud, var den som stemte nei til innholdet i ny tariffavtale som medlem av HKs forhandlingsutvalg. Han stemte følgelig også nei i uravstemningen – i likhet med mange av sine kolleger.

– Jeg anser medbestemmelsesretten for å være uerstattelig, så for å kunne akseptere dette oppgjøret, mener jeg at vi i så fall må få noe uerstattelig tilbake, i stedet for en økonomisk kompensasjon i form av et økt krone- og skifttillegg. Hos oss er arbeidstid og fritid minst like viktig som å gå opp noen kroner i lønn, sier Berg til HK-Nytt.

Han frykter at de ansatte i framtida vil måtte endre på arbeidstider på relativt kort varsel. Han tror også at det blir mer arbeid på dager som i dag er fridager.

– Da er det trist at vi har gitt fra oss muligheten til medbestemmelse. Vi har en lang tradisjon i Coop for å løse dette gjennom forhandlinger, men nå er dette topartssamarbeidet skjevt, påpeker Øystein Berg

25.06.2012
16.12.2013 19:37