Unngikk streik i NAF

Bare timer før streiken var et faktum, undertegnet NAF as tariffavtale med Handel og Kontor.
15.06.2012
16.12.2013 19:32

I går ettermiddag satt Handel og Kontor og NAF as i mekling. Målet for Handel og Kontor var å få callsenteret i bilbergingsbedriften, NAF assistanse, til å undertegne tariffavtale. Etter fire timers mekling var avtalen i boks, og de 25 HK-medlemmene kunne konstatere at det likevel ikke ble streik fra i dag morges.

Gammel avtale?

NAF assistanse, som er en avdeling i Norges Automobil-forbund, har hatt tariffavtale med HK siden 1976. Bedriften var først medlem i NHO, siden i HSH, som i dag heter Virke. I 2009 meldte NAF seg ut av HSH. HK krevde at tariffavtalen skulle videreføres, og forbundet fikk bekreftet at så var tilfelle, opplyser Bodil Andersen, regionssekretær i HK region Øst. Det var bedriften imidlertid ikke enig i. For å få avtalen på plass, måtte det altså mekling til. I mellomtiden forberedte HK-medlemmene seg på streik.

Stor seier

Andersen er svært fornøyd med at NAF undertegnet tariffavtalen.

– Dette betyr at HK-medlemmene i virksomheten igjen har medbestemmelsesrett og rett til å føre forhandlinger vedrørende egne lønns- og arbeidsvilkår. Dette er en stor seier for HK-medlemmene, sier Andersen, regionssekretær i HK region Øst.

Paul Michael Andrews, som er tillitsvalgt for de 25 HK-medlemmene på callsenteret, er også glad for at tariffavtalen nå er på plass.

– Vi var veldig godt forberedt på streik, og hadde funnet fram streikevester og laget streikevaktlister. Dette har vært en tråkig prosess. Nå er vi veldig fornøyd med å ha fått tariffavtale, sier Andrews.

Konfliktfylt motpart

Stein Bjørntvedt, HR-direktør i NAF as, er også glad for at det ikke ble streik.

– Vi er fornøyd med at vi har inngått en ny tariffavtale med HK, sier HR-leder Stein Bjørntvedt.

– Prosessen har tatt litt tid, siden det var en juridisk uenighet om hvorvidt det forelå en tidligere tariffavtale. Nå er avtalen signert, og vi ser frem til samarbeidet, sier han til HK-Nytt.

15.06.2012
16.12.2013 19:32