Ni kroner mer i timen

HK-medlemmene som jobber på Coops lagre får ni kroner mer i timen, samt flere økte tillegg. For det måtte de selge forhandlingsretten om skiftarbeid og arbeid på lørdager.
04.06.2012
16.12.2013 19:25

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Handel og Kontor er blitt enige med arbeidsgiverforeningen Samfo om en ny tariffavtale for ansatte på Coops lagre. Dermed unngikk de den varslede meklingen.

Mye penger

Det ble et godt økonomisk resultat, kan forhandlingsleder i HK, Karin Solum, fortelle. Alle får et timetillegg på ni kroner fra 1. april. Tilleggene for arbeid på kveld og natt øker også, nattillegget øker med 25 kroner i timen.

– Dette er vi veldig fornøyd med. Det generelle tillegget tilsvarer en økning i årslønna på over 17.500 kroner. Det er også mange som vil nyte godt av tilleggene for kveld og natt, sier Solum til HK-Nytt.

Disse tilleggene gis fra 1. april i år. Partene ble også enige om å øke fagbrevtillegget til ni kroner i timen, men dette gjelder først fra 1. april neste år. Det samme gjelder økingen i skifttilleggene, de må også vente et år.

– For å få dette på plass var vi villige til å gå med på denne datoen, forklarer forhandlingslederen.

Mindre innflytelse

Men det har kostet HK å få så god økonomisk uttelling i lønnsoppgjøret. I motytelse måtte de gå med på å endre formuleringene i avtalen om medbestemmelse over arbeidstid. Tidligere har det stått at nye og endrede skiftplaner skal settes opp etter forhandlinger med de tillitsvalgte. Nå er «forhandlinger» endret til «drøftelser». Samme formulering gjelder for arbeid på lørdager.

– Det har vært tungt å svelge dette, men vi kan leve med det. Hvis ikke hadde vi ikke fått til noen ting. Og jeg vil understreke at vi ikke har mistet all forhandlingsrett om arbeidstida lokalt. De nye formuleringene gjelder kun for 2- og 3-skiftsordning, sier Karin Solum.

Medlemmene bestemmer

Forhandlingsutvalget til HK anbefaler medlemmene som omfattes av denne tariffavtalen å stemme ja til det framforhandlede forslaget – mot én stemme.

– Vi kan vel ikke si at noen av partene jubler etter dette oppgjøret, men det ble et brukbart resultat etter vanskelige forhandlinger, framholder Solum.

Nå skal medlemmene si ja eller nei. Fristen for det er 15. juni.

Les forhandlingsprotokollen

04.06.2012