Ulike syn på arbeidsmiljø

Arbeidsmiljøinnstillingen avslører skillelinjene i norsk politikk. Denne uka behandler Stortinget saken.
04.06.2012
14.12.2013 12:34

torgny.hasaas@lomedia.no

Det ble ingen stor enighet på borgerlig side da Stortingets arbeids- og sosialkomité la fram sin innstilling om Arbeidsmiljømeldinga torsdag. Men det er tydelige skiller mellom de to leirene i synet på arbeidslivspolitikken.

Regjeringa har siden 2009 arbeidet med en stortingsmelding om arbeidsmiljøet. Den ble lagt fram i august i fjor med navnet. 7. juni skal den behandles i Stortinget.

De rødgrønne partiene har vært med på prosessen fra starten av og er i hovedsak fornøyd med meldinga.

– Vi kommer med tre konkrete forslag, forklarer saksordfører fra Arbeiderpartiet Anette Trettebergstuen til LO-Aktuelt

– For det første må regjeringa gjøre mer med franchiseproblematikken.

– For det andre må omfanget av særlig ledende stillinger, de som er unntatt fra overtidsbestemmelsen, kartlegges.

– For det tredje må det gjøres en gjennomgang av allmenngjøringsinstituttet.

I Dagsavisen 21. mai ble de tre borgerlige fraksjonslederne i Arbeids- og sosialkomitéen intervjuet. Der kunne de oppfattes som om de ville bruke denne våren til å komme med en felles arbeidslivpolitikk. Det har de ikke.

«Forsiktige oppmykninger»

– Opposisjonen toner flagg i en felles komitémerknad. Høyre sier minst mulig konkret. Fremskrittspartiet er på ville veier, mens Kristelig Folkeparti er et sted midt i mellom, sier saksordfører Anette Trettebergstuen, Arbeiderpartiet.

Venstre er ikke representert i komitéen. Hvis de vil komme med forslag må de gjøre det under behandlingen i stortingssalen. Det er ventet at Venstre vil legge seg tett på Fremskrittspartiet i disse spørsmålene.

De tre borgerlige partiene er bekymret for at trepartssamarebeidet svekkes under den rødgrønne regjeringa. Dette er en diskusjon initiert fra Civita om hvordan LO hindrer de andre organisasjonene i arbeidslivet å få innflytelse. Aftenposten har den siste uken kjørt en artikkelserie om samme tema.

De er enige om å bevare arbeidsmiljøloven, men foreslår «forsiktige oppmykninger».

De understreker også hvor viktig det er at norske arbeidstakere kan ta en «informert beslutning om hvorvidt de ønsker å organisere seg eller ikke.»

Høyre og Fremskrittspartiet er i mot å heve skattefradraget for fagforeningskontingenten.

Varsler-uenighet

Tradisjonen tro ønsker høyresida en oppmyking av arbeidstidskapitelet i Arbeidsmiljøloven.

De tre borgerlige partiene ønsker å åpne for midlertidige ansettelser i privat virksomet i samme grad som det tjenestemannsloven tillater i det offentlige.

– De vil ha den samme anledningen til ansette midlertidig, men de vil ikke gi det samme vernet, sier Trettebergstuen.

Drøftingsretten ved permitteringer gjelder i praksis bare der det er tillitsvalgte og tariffavtale. Det ønsker Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti. De ber regjeringen fremme et lovforslag som regulerer permitteringsreglene også for ikke-organiserte arbeidstakere.

De tre borgerlig partiene ønsker å gjøre noe med varslerparagrafen. De mener at dagens paragraf i Arbeidsmiljøloven som skal beskytte arbeidstakere som varsler om kritikkverdige forhold, ikke er bra nok.

De rødgrønne partienes svar på dette er at de venter på at regjeringen skal komme med en evaluering av den samme paragrafen.

04.06.2012
14.12.2013 12:34