JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Henger ut selgere

Vero Moda i Sverige offentliggjør for alle ansatte hvor mye den enkelte selger. De ansatte føler seg hengt ut. I Norge reageres det sterkt på praksisen.
20.04.2012
10:26
16.12.2013 18:57

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Det er den svenske tv-kanalen SVT som har satt søkelyset på arbeidsforholdene i de store kleskjedene. En rekke unge jenter har tatt kontakt med kanalen for å fortelle sine historier fra arbeidsplassen. Mange føler seg krenket i det daglige, skriver SVT på sin nettside. Praksisen ved Vero Moda er ett av de groveste eksemplene: Her får de ansatte poeng for hvor mange plagg de har solgt og poeng ut fra hva klærne kostet kunden. Listen med poeng blir hver uke sendt på e-post til alle ansatte i Vero Moda i Sverige, slik at alle kan se hvem som har solgt mest og hvem som har solgt minst.

Krenkende

Tilsvarende praksis finnes ifølge SVT i Jack & Jones, som eies av det samme selskapet som Vero Moda, danske Bestseller.

– Det er veldig krenkende og ubehagelig. Jeg får angst av dette hver uke, sier en ansatt i Jack & Jones til SVT.

Nå er HKs svenske søsterforbund, Handels, atter på saken. De krevde en slutt på dette allerede i fjor, men praksisen har bare fortsatt. Etter at flere Handels-medlemmer fra Vero Moda har tatt kontakt med forbundet sitt, har de på nytt bedt om et møte med kleskjeden for å diskutere praksisen og få den avviklet.

– Poengsystemet krenker de ansatte, sier Eva Gynning i Handels til SVT.

Ukjent system

Også her hjemme har de sine systemer for å få de ansatte til å selge mest mulig, men ifølge daglig leder Øyvind Hauge i Bestseller Norge gjøres det på en helt annen måte enn det han har lest om fra Sverige. Ham bekjent er det ingen butikker innenfor Bestseller som benytter en tilsvarende metode her til lands.

– I Bestseller er vi opptatt av at de ansatte skal utvikle seg, og vi er opptatt av å jobbe godt i team. Det er stor konkurranse om dyktige medarbeidere i bransjen, så om vi hadde hengt ut enkeltansatte på denne måten, ville de nok raskt forsvunnet til en konkurrent. Det som er skrevet om metoden i Sverige er ikke akkurat noe som skaper trivsel, sier Hauge.

Har tatt det opp

Etter at HK-Nytt kontaktet Hauge om salgsmetodene i nabolandet, har han tatt affære.

– Jeg har kontaktet både min svenske kollega og jeg har kontaktet hovedkontoret i Danmark. De jobber med saken nå. Jeg synes denne metoden er lite heldig. Det er ikke slik vi vil jobbe i Bestseller, sier han.

Kjeden er organisert etter franchisemodellen, og Øyvind Hauge understreker at han ikke har 100 prosent oversikt over alle rutinene til alle partnere.

– Men jeg føler meg trygg på at det ikke eksisterer noe listesystem i Bestseller Norge.

Jeg vet at man har konkurranser og salgskampanjer, men det er som team. Vi vil utvikle oss for å skape resultater sammen, ikke hver for oss, sier Hauge til HK-Nytt.

300 per kunde

Ifølge HK-tillitsvalgte Sandra Arnvard ved Vero Moda i Kristiansand er det i hennes region et uttalt mål at de ansatte skal få hver kunde til å handle for 300 kroner. Arnvard forteller at det kommer lister over hvor mye de ansatte har solgt, men at dette ikke distribueres til alle ansatte. Listene kan sjekkes internt, men det er ikke noe fokus på det, i alle fall ikke der hun jobber.

– Vi konkurrerer mer som team, gjerne med nabobutikken, hvor det er om å gjøre å selge mer enn dem. Jeg har ikke fått noen negative tilbakemeldinger på det, sier hun til HK-Nytt.

Noe internt også

Men av og til er det en og annen intern konkurranse også, forteller hun.

– Da gjør vi det mest for gøy, og for å få opp fokuset på å nå målene, sier hun og kaller det en sunn konkurranse de ansatte selv kan velge å delta i.

– Om noen ikke vil være med, så er det helt i orden. Konkurransen har dessuten aldri fått noen konsekvenser for noen av de ansatte. Får man ikke 300 kroner per kunde, så får man ikke det, sier hun.

Kritisk

Hovedtillitsvalgt i Cubus, Elisabeth Sundset, er svært kritisk til en ordning hvor lister over salg henges opp, og hvor ansatte føler at de blir kritisert i jobben sin. Hun kjenner til at det skjer.

– Konkurranse er sunt, men ikke når det går på den enkelte løs. Det skal være positivt å delta i konkurranser på jobben og ikke minst skal det være frivillig, sier hun til HK-Nytt.

Sundset forteller at de har konkurranser i Cubus også – hvor målet er å få de ansatte til å selge mer.

–Vi holder det imidlertid på butikknivå, og ikke på individnivå. Konkurranser skal ikke gå ut over den enkeltes arbeidssituasjon, understreker hun.

20.04.2012
10:26
16.12.2013 18:57