3,76 kroner i lønnstillegg

Fra 1. februar blir det lønnsøkning for de ansatte i varehandelen.
09.02.2012
16.12.2013 18:20

Årets første lønnstillegg er på plass. I går ble Handel og Kontor og arbeidsgiverorganisasjonen Virke enige om årets garantilønnstillegg i handelen.

Samme regnestykke

Hvert år gjør partene det samme regnestykket: Høyeste minstelønnssats økes til 92 prosent av gjennomsnittslønna for kontor-, salg- og serviceyrker. I år utgjorde forskjellen 611 kroner i måneden, altså 3,76 kroner i timen. Det legges på trinn 6 i landsoverenskomsten, og gjelder fra 1. februar.

De ansatte i samvirkelagene får det samme lønnstillegget, det er HK og arbeidsgiverorganisasjonen Samfo enige om

Godt mottatt

Sture Arntzen er veldig fornøyd med utslaget garantilønnsordningen ga i år. Det tror han også medlemmene vil bli.

– Jeg har akkurat presentert tallene for 80 tillitsvalgte på bransjerådskonferanse i Tromsø. Det ble svært godt mottatt, sier han til HK-Nytt.

– Avlyser du tariffoppgjøret?

– Ha, ha, nei dette er bare garantitillegget, ler forbundslederen.

HK-medlemmene har mer i vente.

09.02.2012
16.12.2013 18:20