Service i kassa

Selvbetjente butikker i framtida? Det er det delte meninger om.
Les mer og se video.
20.01.2012
16.12.2013 18:09

Butikksjef og HK-medlem Geir Nordnes har jobbet på Coop i Ljørdalen siden mai 1988. Han er skeptisk til Giske sitt utsagn om at betjente i kassa vil være en saga blott om 20 år.

- Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tror på utsagnet til Giske. Her i bygda har kassadamene og jeg som kassamann og altmuligmann en viktig rolle. Butikken er et samlingspunkt i bygda. Jeg tror kundene her ville blitt skuffet hvis butikken skulle bli lagt om til en selvbetjeningsbutikk, sier butikksjefen.

Norges første selvbetjeningsbutikk

Shabbir Ahmad jobber på Bunnpris på Blindern, Norges første helautomatiserte butikk.

- Jeg tror at flere Bunnprisbutikker vil blir selvbetjente i framtida, men jeg tror ikke butikkmedarbeiderne vil få mindre å gjøre av den grunn. Det vil alltid være behov for at personale er til stede i butikken selv om arbeidsoppgavene vil forandre seg, mener HK-medlemmet.

Vanskelig å spå

Peggy Hessen Følsvik, nestleder i Handel og Kontor, synes det er vanskelig å spå om framtida til kassadama, men sammenlikner med utviklingen i flybransjen.

- Her ser vi at flere av tjenestene har blitt automatiserte, som ved innsjekking. Dette gir også frustrasjoner fordi kundene ikke har noen å henvende seg til. Samtidig gir man personlig service til gull og sølv-kunder. Arbeidsoppgavene til butikkpersonale vil nok forandre seg i framtida, men personlig service vil fortsatt være et viktig aspekt for servicebransjen, avslutter hun.

Tror ikke «kassadama» blir borte

Inger Lise Blyverket, leder av avdeling for arbeidslivspolitikk hos Virke, tror ikke at butikkpersonalet vil bli utradert av maskiner.

- Jeg tror det vil være etterspørsel både etter raske, effektive automatiserte løsninger og etter butikkpersonale som er spesialiserte. Vi kunder blir stadig mer krevende, slår hun fast.

Les hele reportasjen i HK-Nytt 1/2012

20.01.2012