Trakk oppsigelser

I sommer sa byggvarehuset Bauhaus i Lier opp ni av sine ansatte. HK protesterte. Nå er de tre siste oppsigelsene trukket tilbake.
15.12.2011
16.12.2013 17:55

Da byggvarehuset i Buskerud sa opp ni av sine ansatte på grunn av dårlig økonomi, var det ikke ansiennitet som ble lagt til grunn. Bauhaus mente kompetanse og egnethet var viktigere enn hvor lenge folk hadde jobbet i butikken, da de skulle avgjøre hvem som mistet jobben sin.

Det reagerte Handel og Kontor sterkt på.

– Ansiennitet er viktigst. Den som kom sist inn, skal først ut. Det står i tariffavtalen vår, sa regionsekretær Knut V. Hansen til HK-Nytt i juni.

Forlik

De ni har fått ulike løsninger på sine saker i løpet av høsten. Handel og Kontor stevnet Bauhaus for retten på vegne av tre av sine medlemmer, med krav om at oppsigelsene ble trukket tilbake. Alle de tre har jobbet i varehuset på Lier siden åpningen i mars 2007. Men saken kom aldri så langt som til retten. Nå har partene blitt enige om et forlik, som innebærer at de tre beholder jobbene sine.

Tone Larsen-Asp er en av de tre HK-medlemmene som har fått beholde jobben. Hun smiler fra øre til øre.

– Dette et en seier for oss. Vi ville kanskje fått en erstatning om vi gikk til sak, men det er ikke det viktigste. Dette betyr at Bauhaus kanskje forstår at de ikke kan ture fram som de vil, sier hun til HK-Nytt.

Likevel behov

Personalsjef Atle M. Eriksen har en annen forklaring på hvorfor de tre oppsigelsene ble trukket tilbake.

– I løpet av denne perioden har vi hatt en del naturlig avgang. I tillegg har vi hatt en del sykefravær, slik at vi trenger disse tre, sier han til HK-Nytt.

Eriksen mener prosessen har vært ryddig fra Bauhaus’ side.

For et halvt år siden holdt selskapet dårlig økonomi fram som en forklaring på den varslede nedbemanningen. I dag ønsker ikke personalsjefen å si noe om selskapets økonomiske situasjon.

– Det er internt, sier Atle M. Eriksen.

15.12.2011
16.12.2013 17:55