I bresjen for søndagsåpent

Det er på tide å endre loven slik at butikkene får holde åpent på søndager, mener Oslo Handelsstands Forening.
23.11.2011
16.12.2013 17:41

Foreningen har nettopp foretatt en spørreundersøkelse blant folk i Oslo og Akershus som viser at halvparten av de spurte er positive til at butikkene kan holde åpent på søndager. 42 prosent er negative, mens 8 prosent ikke har bestemt seg.

– Dette er første gang vi ser så mange er positive til søndagsåpne butikker. Det viser at det er en bevegelse i samfunnet, sier Lars Fredriksen, utviklingssjef i Oslo Handelsstandsforening.

Markedet bør bestemme

Resultatet av undersøkelsen er i tråd med foreningens ønsker.

– Vi er for en fri og liberal handel, sier Fredriksen.

Han mener markedet bør regulere åpningstidene. Slik er det ikke i dag. Det setter bestemmelser om Lov om helligdager en stopper for. Som hovedregel skal butikker holde stengt på søndager. Det finnes unntak for blant annet butikker under hundre kvadrat og for butikker på steder som har søkt om og blitt definert som typiske turiststeder. Det er bestemmelser Oslo Handelsstands Forening har lite sans for.

– Loven er foreldet. Joker-butikken i Torpa kommune kan holde åpent fordi det er et turiststed, mens Aker Brygge og Oslo sentrum ikke er det, sier Lars Fredriksen oppgitt.

Shopping som hobby

Fredriksen mener både samfunnet og folks vaner har forandret seg.

– Oslo er en multikulturell by. For mange er shopping en hobby. Våre nye landsmenn vil heller sitte på café og drive vindusshopping på søndager enn å dra på tur i marka. Søndager er en hviledag som også kan brukes til shopping. Kanskje er søndagsstengte butikker ikke lenger en del av kulturen vår. Vi er en del av et internasjonalt samfunn, sier Fredriksen.

Han understreker at han ikke ønsker å åpne butikkene i kirketiden.

Hjelper studentene

Handel og Kontor som organiserer de ansatte i varehandelen er motstandere av søndagsåpne butikker. Det tar ikke Oslo Handelsforening så tungt.

– HK har så liten oppslutning i varehandelen at de ikke er representative. Mange studenter ønsker å jobbe på søndager. 60 prosent av dem er avhengige av å jobbe. Handelen er til nytte for at folk skal kunne finansiere studiene sine, sier Lars Fredriksen.

Han skjønner ikke hvorfor ansatte i varehandelen ikke kan jobbe på søndager når for eksempel bussjåfører og NSB-ansatte kan gjøre det.

– Ved å jobbe på søndager, får folk fri en annen dag, påpeker han.

Ansattes kår viktigst

Bente Tandberg, regionkontorleder i HKs region Øst holder fast på sine argumenter.

– For meg er de ansattes kår viktigere enn markedskreftene. Og studentene er også en medlemsgruppe i HK, sier hun.

Hun understreker at dette er en viktig sak for Handel og Kontor.

– Butikkene har anledning til å holde åpent tre søndager før jul. Noe mer enn det vil vi ikke være med på. Dette handler om hva slags samfunn vi vil ha. Vi trenger en annerledes dag, sier hun.

Tandberg er ikke enig i at folk har behov for flere handledager.

– Folk har jo ikke mer penger å bruke om handledagene blir flere, sier hun.

23.11.2011
16.12.2013 17:41