HK vil forhandle på egen hånd

Handel og Kontor har så mye usnakket med arbeidsgiverne at de vil forhandle med dem ansikt til ansikt under tariffoppgjøret til våren.
24.10.2011
16.12.2013 17:24

Om lag hundre tillitsvalgte fra Handel og Kontors ni ulike bransjeråd er samlet til konferanse på Gardermoen. Temaet er tariffoppgjøret 2012. Det bør foregå forbundsvist, mener forbundsleder Sture Arntzen, og får støtte av de tillitsvalgte.

Garantiordninger

- I NHO-området klarte vi å få innført garantilønnsordninger under tariffoppgjøret i 2010. De ser ut til å fungere bra for våre medlemmer på standardoverenskomsten og medieoverenskomsten. Garantilønnsordningene i bensin- og butikkoverenskomsten er imidlertid ikke gode nok. Det så vi under mellomoppgjøret i år. Det må vi få ordnet opp i under tariffoppgjøret i 2012, sa Arntzen til konferansedeltakerne i dag.

Et forbundsvist oppgjør, hvor forbundene forhandler direkte med arbeidsgiverne, er den eneste måten å få til slike endringer på.

- Vi forbereder oss på tariffoppgjøret som om det er vedtatt at det blir forbundsvist, sier han.

Ubekvemstillegg

I varehandelen har HK allerede en avtale om en garantilønnsordning. Den lover Arntzen å beholde. Andre krav er også aktuelle.

- Tilleggene for ubekvem arbeidstid må opp. Det gjelder spesielt for arbeid på søndager. Vi vil gjøre det så dyrt som mulig å ha folk i arbeid på søndager, framholdt Arntzen.

Det er neppe i tråd med det arbeidsgiverne ønsker seg.

- I Virke, eller HSH som det het inntil nylig, mener de jo at det ikke finnes ubekvem arbeidstid, eller en normalarbeidsdag, sa Arntzen til et fnysende publikum.

Arntzen ønsker også å redusere antall trinn i ansiennitetsstigen i overenskomstene med Virke og Samfo, fra seks til tre. Med en kortere stige vil flere bli omfattet av garantiordningen i varehandelen.

Rett til heltid

Handel og Kontor jobber for lovfesting av retten til heltidsstillinger. Temaet opptar også HK forut for tarifforhandlingene. I tariffoppgjøret i 2010 krevde Handel og Kontor et mertidstillegg. Det ville gitt utslag for alle de som jobber mer enn arbeidskontrakten deres tilsier. HK fikk ikke gjennomslag for kravet, men ideen lever videre.

- Det er ikke tillegget i seg selv som er viktig, men at folk får kontrakter i samsvar med hva de faktisk jobber, sier han.

Alle eller ingen

Statsminister Jens Stoltenberg tok nylig til orde for et «solidarisk» lønnsoppgjør. Sture Arntzen avviser det ikke.

- Vi kan være med på et fornuftig oppgjør, vi, men så lenge utbyttefesten fortsetter og lederlønningene stiger, skal vi ha vår andel av verdiskapningen. Fornuften må gjelde både eiere og ledere. Det er ikke de lavest lønte som skal betale for moderasjonen, understreket forbundslederen.

Startskudd

Dagens tariffkonferanse på Gardermoen markerer startskuddet for tariffoppgjøret for Handel og Kontor. Alle medlemmer har fått tilsendt et debatthefte gjennom HK-Nytt, og har på denne måten fått anledning til å si sin mening om hva som bør være forbundets prioriterte krav i møte med arbeidsgiverne. Regionene har også avholdt sine konferanser om det samme tema. HKs representantskap i januar vil behandle kravene fra medlemmene, mens det er LOs representantskap i februar som vedtar hovedkravene, og oppgjørsformen.

24.10.2011
16.12.2013 17:24