Ikke bare LOs ansvar

– Om det skal bli et moderat lønnsoppgjør til våren, må alle bidra, sier HK-leder Sture Arntzen.
11.10.2011
16.12.2013 17:18

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Arntzen satt i salen på Fellesforbundets landsmøte tirsdag da statsminister Jens Stoltenberg tok til orde for at det i 2012 bør gjennomføres det han kalte et solidaritetsoppgjør. Stoltenberg er bekymret for at den internasjonale økonomiske krisa vil ramme norske arbeidsplasser hardt om man ikke er føre var. Et moderat lønnsoppgjør er ett av tiltakene Stoltenberg ser for seg.

Forebygge krise

– På 1990-tallet viste vi at det var mulig å ha reallønnsvekst samtidig som vi bedret konkurranseevnen. Dette ble omtalt som solidaritetsalternativet, fordi de som sto i jobb viste solidaritet med dem som var blitt ledige. Denne gangen må vi vise solidaritet med se som kan bli ledige, ved å motvirke at konkurranseutsatte bedrifter rammes og må legges ned, sa statsministeren.

Alle må bidra

Ifølge Sture Arntzen har solidaritetsalternativet fra 90-tallet aldri blitt gravlagt. Han sier at LO-forhandlerne har hatt Yngve Hågensens oppgjørsmodell i bakhodet i mange tariffoppgjør de senere årene.

– Kravet om moderasjon vil uten tvil ligge på bordet i forhandlingene til våren. Det skal vi selvfølgelig forholde oss til også denne gangen, men det er under forutsetning av at helheten er bra. Det er ikke bare LO-forbundenes medlemmer som eventuelt skal vise moderasjon. Her må i så fall alle bidra, også høytlønnsgruppene og lederne, sier Arntzen til HK-Nytt.

Forbundsvist

HK-lederen vil ha et forbundsvist oppgjør til våren, et oppgjør hvor forbundet har mulighet til å forhandle fram gode løsninger spesielt tilpasset sine medlemmer.

– Vi har flere grupper i HK som har blitt hengende etter i lønnsutviklingen, og som vi stadig må løfte. Vi skal selvfølgelig bidra til et fornuftig oppgjør, men jeg forventer at vi går ut av det med økt kjøpekraft, sier Sture Arntzen.

11.10.2011
16.12.2013 17:18