Tariffdebatten er i gang

Selv om årets mellomoppgjør ikke er helt ferdig ennå, har debatten om neste års tariffoppgjør allerede begynt i Handel og Kontor.
20.05.2011
16.12.2013 16:12

HKs representantskap er samlet på Hadeland. Under oppsummeringen av årets tariffoppgjør, hadde flere oppfatninger om hva som bør står øverst på kravlista ved neste korsvei.

Garantilønn

Forbundsleder Sture Arntzen la i sin innledning ikke skjul på at han var svært fornøyd med innføringen av en garantilønnsordning i Standardoverenskomsten, Medieoverenskomsten og Luftfartoverenskomsten. Den innebærer at lønnssatsene i disse avtalene reguleres i takt med økningen av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I fjor gav det en økning på satsene på sju prosent, og på tre prosent i år.

Ikke på greip

Arntzen er imidlertid ikke helt fornøyd med garantilønnsordningen som ble innført i butikkoverenskomsten og bensinoverenskomsten i fjor. Medlemmene på disse to avtalene ligger henholdsvis på 87 og 79 prosent av industriarbeiderlønn, opplyste han. Men lønnsstatistikken som etter avtalen legges til grunn for garantilønnsordningen gir andre tall, og ga dermed ikke utslag på lønna i år.

- Dette henger ikke på greip. Vi må få til en endring i garantibestemmelsen neste år, sa Sture Arntzen.

Henger etter HSH

Det heier Sonja Hjelvik fra region Vest på.

- Det oppleves som veldig urettferdig at våre medlemmer på en blomsterbutikk tjener langt mindre enn dagligvarebutikken vegg i vegg. Vi må få til en økning på satsene i NHO-overenskomstene slik at de blir like gode som i Landsoverenskomsten med HSH, sa hun under debatten.

Nestleder Bjørn Mietinen bekreftet tilstanden,

- Disse NHO-overenskomstene har tapt hvert år siden 1993, da vi innførte garantilønnsordningen i avtalene med HSH og Samfo, påpekte han.

Vil øke ub-tillegg

Forbundslederen varslet også at han ønsker å heve tilleggene for ubekvem arbeidstid i varehandelen. Det gledet Elisabeth Sundset fra region Midt-Norge.

- Vi har ikke fått økt ub-tilleggene siden 1998. Jeg gleder meg til å komme hjem å fortelle at dette er i vente, sa hun fra representantskapets talerstol.

Sundset ga også uttrykk for at HK igjen bør reise kravet om et mertidstillegg som skal slå inn når deltidsansatte jobber mer enn de har kontraktsfestet.

- Det vil være et viktig virkemiddel for å presse fram riktige arbeidskontrakter, sa hun.

Også Jorunn Martinsen fra region Øst applauderte for økte ub-tillegg.

- Tidligere har vi vært opptatt av å prioritere de faste ansatte som jobber på dagtid, og ikke studentene som jobber på kvelden. Men med utvidede åpningstider ser vi at også de fast ansatte også må jobbe mer på ubekvem arbeidstid. Da må vi se på tilleggene igjen, sa Martinsen.

Forbundsvist oppgjør

For å få til endringer i garantilønnsordningene og økte ub-tillegg, er Handel og Kontor avhengig av å møte arbeidsgiverforeningene ansikt til ansikt i tarifforhandlingene.

- Vi kommer til å jobbe for å få til et forbundsvist oppgjør neste år, konkluderte forbundsleder Arntzen.

20.05.2011
16.12.2013 16:12