Sparken for 10,40 kroner

I 31 år satt Barbara Emme i kassa på supermarkedet i Berlin. Så fikk hun sparken på dagen, anklaget for å ha stjålet to pantkuponger til 10,40 kroner.
10.06.2010
16.12.2013 13:32

I dag kommer den bisarre avskjedssaken opp for den tyske Arbeidsretten i Erfurt, som ankesak. ”Emmely”, som den 52 år gamle trebarnsmoren Barbara Emme fra Hohenschönhausen i Berlin kalles i tysk offentlighet, tapte saken i Arbeidsrettens første instans i Berlin-Brandenburg i fjor. Nå håper hun på rettferdighet i den sentrale Arbeidsretten.

Et helt liv

Emmely flyttet til Berlin i 1977 og begynte som kassadame i en filial i den østtyske handelskjeden HO i 1977. Etter Murens fall i 1989, ble HO-filialen overtatt av den vesttyske supermarkedskjeden Kaiser’s, som har 700 filialer i fire av de tyske delstatene.

I alle år jobbet Emmely i kassa. ”Kassa er mitt liv”, sier hun i et intervju med Berliner Zeitung. Og hun krever sin rett.

Brudd på tillitsforholdet

Striden dreier seg om to kuponger for flaskepant, den ene på 48 cent og den andre på 82, til sammen 1,30 Euro eller cirka 10,40 norske kroner. Kupongene skal angivelig to kunder ha mistet i butikken, og Emmely anklages for urettmessig å ha vekslet dem inn. Ifølge Kaiser’s skal hun dermed ha påført sin arbeidsgiver et tap og samtidig brutt tillitsforholdet mellom arbeidsgiver og ansatt.

Emmely tilbakeviser anklagene, og hevder at det hele er en aksjon for å bli kvitt henne. Advokaten fra hennes fagforening Ver.di hevder at det skal ha vært vanskeligheter i forhold til arbeidsgiveren, blant annet etter at hun var en av anførerne for en streik i 2007. Kort etter streikeaksjonene ble hun utelukkende satt på ettermiddags- og kveldsskift, og hun ble ikke invitert på den årlige firmafesten på nyåret 2008.

Drastiske konsekvenser

For Emmely har saken hatt drastiske konsekvenser. Hun er arbeidsledig og har levd på sosialtrygd siden avskjedigelsen. Det tyske Nav forlangte at hun måtte flytte fra sin fireromsleilighet til en toroms. Hun har søkt en rekke jobber, og i tre tilfeller var hun til intervju, men så snart det ble klart hvem hun er, fikk hun avslag.

I tysk offentlighet har saken vakt stor oppmerksomhet. Det har vært flere tilfeller av denne type bagatell-oppsigelser, blant annet er en bakeriansatt blitt oppsagt for å ha spist et rundstykke som ikke var blitt solgt på slutten av arbeidsdagen .

Barbarisk dom

Visepresidenten i den tyske Forbundsdagen, Wolfgang Thierse, har betegnet saken som en ”barbarisk dom” og den tyske landsorganisasjonen DGB bruker uttrykk som en ”avstraffelse av en fagforeningsaktivist”. Det er dannet egne støttegrupper for Emmely, og saken anses som en prøvestein i kampen mot vilkårlige bagatelloppsigelser i tysk arbeidsliv.

I dag kommer altså saken opp for den tyske Arbeidsretten. En mulig utgang er at den vises tilbake til ny behandling i Arbeidsretten i Berlin-Brandenburg.

10.06.2010
16.12.2013 13:32