JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Første skritt mot sentralisering

A-pressens konsernadministrasjon vedtok tirsdag å starte et pilotprosjekt for å sentralisere annonseproduksjonen. De ansatte er svært kritiske.
12.02.2010
15:03
14.12.2013 12:31

has@lomedia.no

lene.svenning@lomedia.no

Dermed er første skritt tatt for å flytte all annonseproduksjonen til to sentre, i Harstad og på Lillestrøm. I dag foregår produksjonen lokalt i nesten 30 aviser spredd over hele landet. En sentralisering vil føre til at mange arbeidsplasser i disse avisene forsvinner. Det vil ikke ramme annonseselgerne som er organisert i HK direkte, men HK-tillitsvalgte John Sanden er også kritisk til sentraliseringen.

– Vi støtter grafikerne i kampen for å beholde arbeidsplassene lokalt. Vi vil jo også merke endringene i vårt arbeide, nærheten til grafikerne vil forvinne, og vi vil være nødt til å kommunisere med dem per telefon og e-post, forklarer Sanden.

Selv jobber han i Telemarksavisa, som ikke er med på første runde i sentraliseringen. HK organiserer omlag 315 ansatte i A-presseavisene.

Følger utvalgets rapport

IT-direktør Tom Lekang i A-pressen sier til magasinett.org at de vil følge rapporten til utvalget som har jobbet i flere måneder med å kartlegge mulighetene for en sentralisering. Konklusjonen til utvalget, som besto av konserntillitsvalgte og ansatte i avishusene, var at det å opprette to annonsesentre vil føre til større teknisk sikkerhet, et større fagmiljø for de ansatte, og større fleksibilitet i produksjonen.

Ifølge John Sanden har A-pressen beregnet å spare 10-11 millioner kroner i året på sentraliseringen. Men da er ikke omstillingskostnadene tatt med i regnestykket, tror Sanden.

– En økonom vil sannsynligvis kunne finne besparelser ved å sentralisere, men da tas det ikke hensyn til nærheten til kundene. Det er en stor konkurrensefordel for oss, framholder han.

Rask gjennomføring

Pilotprosjektet skal settes i gang allerede i første kvartal 2010. Avisene som omfattes er Nordlys, Fremover, Lofotposten, Romerikes Blad, Smaalenenes Avis, Akershus Amtstidene, Enebakk Avis, Rakkestad Avis, Vestby Avis og Ås Avis.

Pilotprosjektet vil i september 2010 gå over i Fase 1, hvor syv nye aviser slutter seg til. Evalueringen skal gjennomføres før utgangen av året. Ved en videreføring vil antall årsverk på annonseproduksjon reduseres fra 105 til 80. Tillitsvalgte og ansatte ved A-presseavisene er kritiske til en sentralisering , fordi det vil gå ut over turnus og ferieavvikling, særlig i de små avisene.

John Sanden tror ikke annonsesalget vil bli sentralisert.

– Det ligger i tilfelle veldig langt fram i tid. Selgerne er jo ute hos kundene hver eneste dag, sier han.

– LO jakter på grafikere

Leder av Grafisk Østfold, Trude Tinnlund Johansen, synes A-pressen nå må slutte med «jakta på grafikerne».

– Antall grafiske årsverk i avisene har de siste åra blitt kraftig redusert. Mange aviser produserer derfor billigere annonsesider nå enn ved en sentralisering. Da kan man saktens spørre seg hvorfor A-pressen vil sentralisere. Som stor eier skulle LO holde seg for god til å være med på dette. Dersom ikke LO setter ned foten, krever vi at LO selger seg ut av A-pressen så fort som mulig, sier Tinnlund Johansen.

Vil rasere fire aviser

Lederen av Grafisk Fagforening Midt-Norge, Erling Weydahl, er også oppgitt og forbannet over A-pressens beslutning.

– Dette kommer til å rasere fire aviser i vårt område. Jeg synes synd på de stakkars grafikerne som blir igjen. Det er en skandale at LO er med på dette! Det er nå krigen for å berge arbeidsplassene begynner. Vi har tapt et slag, men krigen er langt fra over, tordner Weydahl.

12.02.2010
15:03
14.12.2013 12:31