Kjemper om LO-medlemmer

Industri Energi tar til orde for at alle ansatte i en bedrift skal være medlem i det samme LO-forbundet. Det oppfatter HK som en krigserklæring.
16.12.2009
14.12.2013 12:31

Under landsstyremøtet i Industri Energi (IE) i forrige uke uttalte forbundsleder Leif Sande at store deler av medlemmene i Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) like godt kan være medlemmer i IE. FLT organiserer arbeidsledere, mellomledere, ingeniører og tekniske funksjonærer i privat sektor.

– Overenskomstene dekker de samme områdene, IE er det mest attraktive forbundet, er større, har mer pondus og mer innflytelse, fastslo Leif Sande i IE og høstet applaus fra landsstyret, skriver frifagbevegelse.no.

– Bakgrunnen er at vi slåss med FLT om de samme medlemmene på svært mange arbeidsplasser. Dette finner jeg unødvendig. Jeg ønsker en vertikal struktur, der ett og samme forbund organiserer alle ansatte på samme arbeidsplass, uttaler han.

Avviser utspill

Det er slett ikke FLTs leder Jonny Simmenes enig i.

– Vi skal snart feire vårt 60-årsjubileum, og forbundet er kommet for å bli, sier han.

– Jeg vet ikke riktig hva Leif Sande i IE vil med sitt utspill, men vi er i hvert fall helt uenig med ham på sentrale punkter. Faktum er at IE ikke har avtalerett for de områder som vårt forbund organiserer, påpeker han.

– Jeg synes det er synd at forbund i LO til de grader vil oppløse det gode samarbeidet innad i organisasjonen, spesielt når LO i brevs form har fastslått at det er vi som har avtale- og organisasjonsretten, sier Jonny Simmenes i FLT til frifagbevegelse.no.

Krigserklæring

Handel og Kontor oppfatter at IE også er på jakt etter deres medlemmer og mener Sandes utspill er en ren krigserklæring.

I fjor ble den tidligere husforeningen for funksjonærer i Hydro, ALT, medlem i Industri Energi. Dermed konkurrerer LO-forbundene IE/ALT og HK om funksjonærene i industrien. Det er ikke i tråd med bransjeorganiseringen i LO, mener Bjørn Mietinen, 2. nestleder i HK.

Mietinen mener Sandes ønske om vertikal organisering heller ikke står til troende. Han peker på at IE/ALT har krevd og fått tariffavtale på en ren funksjonærbedrift, altså en ren bransjeavtale.

Sosial dumping

HK-nestlederen er enig med Simmenes i at IE burde ta innover seg den strukturen som finnes i LO-familien, og ikke oppsøke konflikter med andre LO-forbund.

– Slik hadde vi sammen stått sterkere i mot forbund utenfor LO, sier Mietinen til HK-Nytt.

Han er også svært skeptisk til ALTs tariffavtale, som han mener er dårligere enn HKs.

– Det er ikke rare avtalen de har å tilby. I forhold til lønnsbestemmelsene i vår overenskomst er dette sosial dumping, påstår han.

– Dette bryter med ett av prinsippene til LO, nemlig at man ikke skal ha konkurrerende overenskomster. Det vil også føre til at arbeidsgiverne vil velge den billigste avtalen, frykter han.

LO må rydde opp

Mietinen mener Sandes utspill er en ren krigserklæring, ikke bare mot FLT og HK, men mot mange andre LO-forbund. Ifølge IE/ALTs nettside ønsker forbundet å organisere innenfor områder hvor andre LO-forbund har organisasjons- og avtaleretten, i administrative, ledende og tekniske stillinger, som for eksempel innen salg, marked, regnskap, økonomi, finans, media, lager, logistikk, teknisk, IT/IS, juridisk, kantine, sentralbord, pakkeri, vedlikehold med flere.

– Det angår både Fellesforbundet, EL & IT Forbundet, Transportarbeiderforbundet, Arbeidsmandsforbundet og Postkom, mener Bjørn Mietinen.

Det er en konkurranse Mietinen ikke ønsker. Nå setter HK sin lit til at LO rydder opp i saken. Etter hans oppfatning bør de aktuelle IE/ALT-medlemmene overføres til de respektive LO-forbundene.

16.12.2009
14.12.2013 12:31