Drilles i sikkerhet

Kabinansatte og piloter i Novair øver på det som ikke skal skje.
2017052612130020230821171436

martin.slordal@lomedia.no

En gang i året må alle kabinansatte og piloter i luftfarten gjennom et omfattende sikkerhetskurs. Her trener de på alle tenkelige og utenkelige situasjoner de kan havne i hvis det oppstår et nødstilfelle om bord i et fly. Flyselskapet Novair har base på flere skandinaviske flyplasser, blant annet på Gardermoen. HK-Nytt ble med til Arlanda utenfor Stockholm da de ansatte gjennomførte sin årlige sikkerhetstrening.

Øvelsesdagen består av mye teori, men mest praksis. For det holder ikke å kunne teorien i hodet. Hvis det oppstår en nødssituasjon må utførelsen av prosedyrene sitte i fingrene. Og hvis ikke kabinpersonalet har sikkerhetssertifikatet i orden, blir de satt på bakken.

Antoni Cesar Banderman (øverst, til høyre) er HK-medlem og har jobbet i kabinen i Novair siden 2015. For ham betyr sikkerheten i lufta alt. – Fra vi går om bord, til vi forlater flyet, så tenker vi sikkerhet. Det er jobben min, sier han til HK-Nytt.

Førstehjelp kan redde liv

«En passasjer» har fått hjertestans og kollegene Helene Markuson og Antoni Cesar Banderman stormer til for å starte livreddende førstehjelp. Etter rytmen av Bee Gees udødelige klassiker «Stay´n Alive» pumper Antoni på med 30 kompresjoner og følger opp med to innblåsninger. Svetten pipler i ansiktet. Han tar kraftig i for å oppnå den beste effekten, og det er ikke uvanlig at noen ribbein ryker på en pasient som får hjertekompresjoner.

HJERTE-LUNGE-REDNING: «Du må telle høyt», sier Helena til Antoni før han setter i gang med hjerte-lunge-redning på treningsdukken.

Verken Helena eller Antoni har hatt behov for å utføre hjerte-lunge-redning oppe i lufta. Heldigvis. De tre vanligste sykdomstilfellene Novairs kabinpersonale håndterte i 2016, var besvimelser, pusteproblemer og allergiske reaksjoner.

Novair har egne ansatte som er utdannet som instruktører. De har ansvaret for undervisningen på øvelsesdagen. Antoni og kollegene trener på å bruke riktig teknikk dersom en passasjer setter noe i halsen, den så kalte Heimlich manøver. De tester hjertestarter, går igjennom hvilke medisiner som finnes om bord i et fly, og diskuterer hvilke valg kabinpersonalet skal ta når det oppstår uønskede situasjoner i kabinen.

Realistisk øvelse

Novair ønsker at den praktiske øvelsen skal være så realistisk som mulig. I dag får de ansatte i Novair følgende scenario: Et charterfly fra Novair er på vei inn for landing på Arlanda. Om bord sitter glade turister som har slikket sol på Las Palmas og handlet opp taxfreekvoten sin. Så bryter en brann ut i en av flyets varmeovner.

Kjetil Kleppe er HK-medlem og tillitsvalgt i Novair. Han er purser, eller sjef i kabinen, under øvelsen. Besetningen på fem får ikke vite hvilke nødssituasjoner de vil møte. De må være forberedt på alt.

– Når det først skjer noe uventet vet hele besetningen hva vi skal gå til, og hvilke prosedyrer som gjelder. Alle i kabinen er klar over sine oppgaver, sier han.

SJEF I KABINEN: Purser Kjetil Kleppe gir sine nødinstrukser til passasjerene i charterflyet.

«BRANN OM BORD!»: Under sikkerhetskurset må kabinbesetningen løse krisesituasjoner som oppstår om bord. Her har det brutt ut brann i en komfyr.

Flybesetningen reagerer lynraskt når det bestemmes at flyet må nødlande og evakueres. Kabinen fylles med røyk, og brannstasjon Øst på Arlanda blir satt i alarmberedskap. Brannstasjonen samarbeider med flyselskapene som trener på deres såkalte «mock-up», et treningsfly i full størrelse. Fra alarmen går til de første brannbilene er på plass ved flyet, tar det tre minutter.

«Bøy deg ned, sett deg ned. Bøy deg ned, sett deg ned», skriker Kjetil Kleppe til passasjerene og kabinbesetningen da flyet nødlander.

{b}VENTER PÅ EVAKUERINGSSKLIE: Flyet har foretatt en nødlanding på Arlanda, og kabinbesetning og passasjerer venter på hjelp. De første brannmannskapene skal være på plass før det har gått tre minutter.

Trygt å fly

Brannmannskapet på Arlanda får passasjerene og besetningen ut av flyet via en sklie. Antoni Cesar Banderman er sistemann som aker seg ned, med et førstehjelpsskrin i hendene.

Kjetil Kleppe har jobbet i Novair i snart 20 år. Han har erfaringer med nødssituasjoner på jobb og sier at den årlige øvelsen er alfa omega.

– Mange passasjerer tror at vi er der for å skjenke kaffe og te. Det er den minste delen av jobben min. Yrket mitt består i å tenke sikkerhet. Alt annet kommer i andre rekke, sier han.

SE VIDEO FRA ØVELSEN:

All statistikk tilsier at det å fly er en av de tryggeste formene for transport vi har. I 2016 ble det på verdensbasis registrert 19 flyulykker med 325 omkomne, ifølge Aviation Safety Network (ASN), en nederlandsk organisasjon som registrerer alvorlige hendelser innenfor luftfarten. Og ifølge den internasjonale organisasjonen for flyselskaper, International Air Transport Association (IATA) reiste 3,8 milliarder passasjerer med fly i 2016.

{b}BARE EN ØVELSE: Stemningen er god etter den praktiske øvelsen. Nå kan de finne ut hva de eventuelt kunne gjort annerledes.