Åpner for vikar-nei

Roar Flåthen holder døra på gløtt for at LO kan komme til å si nei til EUs vikarbyrådirektiv.
26.01.2012
14.12.2013 12:33

I et intervju med avisa Klassekampen varsler Flåthen en ny gjennomgang av det omstridte direktivet i LO:

– Nå blir det en ny behandling av vikarbyrådirektivet i LO. Det blir en omfattende høringsrunde, og det er sendt ut brev til forbundene om det allerede, sier Flåthen.

LO-lederen sier han deler den uroen mange fagforeningsfolk har for at direktivet kan føre til mer sosial dumping, og han bekrefter at skepsisen til direktivet er stor, også på topplan i LO:

– Mange har oppfattet høringa vi vedtok for ett år siden som et ja til direktivet, men leser du høringa for formuleringene, var det nok mer nei enn ja til direktivet allerede på det tidspunktet. Høringa heller mer mot nei enn ja, men stiller samtidig sterke krav til nye reguleringer, sier han.

I intervjuet peker LO-lederen på at det er sterke krefter, særlig i arbeidsgiverforeningene NHO og Virke, som jobber for mest mulig liberale regler på dette området. For LO har det derfor vært viktig å håndtere saken slik at man sikrer seg påvirkning på hvilke reguleringer regjeringa ender opp med å foreslå.

– Det verste som kan skje er at vikarbyrådirektivet implementeres uten virkemidler. Derfor må vi håndtere dette på en kløktig måte, sier Flåthen, som legger til at hans ambisjon er at Norge skal ha Europas kraftigste virkemidler mot sosial dumping og de kraftigste virkemidlene mot uønsket bruk av vikarbyråer.

26.01.2012
14.12.2013 12:33