Annonser i eget selskap?
Annonseproduksjon kan bli flyttet ut av Aftenposten og tre regionaviser, og havne i et eget selskap.
frode.ronning@lomedia.no
Mediegiganten Schibsted snur alle steiner for å spare penger. Selskapet skal kutte 500 millioner kroner i løpet av to år. Dette vil blant annet bety 150 færre stillinger i Aftenposten.
Innsparingene bekymrer de ansatte i Schibsted-avisene.
Ett av tiltakene som skal utredes er å samle annonseproduksjon for Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen et eget selskap.
I tillegg blir det utredet et felles kundesenter og driftsorganisasjon for de fire storavisene.
A-pressen og Edda Media har tidligere sentralisert sin annonseproduksjon, med den konsekvensen at en rekke ansatte måtte flytte for å fortsette i jobben, eller finne seg noe nytt å gjøre.
Forbereder sluttpakker
På flere allmøter for de ansatte i Schibsteds abonnementsaviser ble det onsdag presentert et opplegg for sluttpakker. Det skal kuttes 400 millioner i de fire avisene, og det meste av innsparingene skal skje gjennom redusert bemanning.
Ansatte i Aftenposten vil få tilbud om sluttpakker på mellom fire og 19 månedslønninger, avhengig av alder og hvor lenge de har jobbet i avisa.
Aften om morgenen
Aftenpostens Aften-utgave skal fra nyttår bli et bilag til morgenutgaven. Dette betyr store endringer for alle avisbudene som deler ut avisa tre dager hver uke.
Schibsted håper å spare opp mot 50 millioner kroner på å legge Aften-utgaven inn som et bilag i morgenavisa.