JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Annonser i eget selskap?

Annonseproduksjon kan bli flyttet ut av Aftenposten og tre regionaviser, og havne i et eget selskap.
22.08.2012
15:28
14.12.2013 12:34

frode.ronning@lomedia.no

Mediegiganten Schibsted snur alle steiner for å spare penger. Selskapet skal kutte 500 millioner kroner i løpet av to år. Dette vil blant annet bety 150 færre stillinger i Aftenposten.

Innsparingene bekymrer de ansatte i Schibsted-avisene.

Ett av tiltakene som skal utredes er å samle annonseproduksjon for Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen et eget selskap.

I tillegg blir det utredet et felles kundesenter og driftsorganisasjon for de fire storavisene.

A-pressen og Edda Media har tidligere sentralisert sin annonseproduksjon, med den konsekvensen at en rekke ansatte måtte flytte for å fortsette i jobben, eller finne seg noe nytt å gjøre.

Forbereder sluttpakker

På flere allmøter for de ansatte i Schibsteds abonnementsaviser ble det onsdag presentert et opplegg for sluttpakker. Det skal kuttes 400 millioner i de fire avisene, og det meste av innsparingene skal skje gjennom redusert bemanning.

Ansatte i Aftenposten vil få tilbud om sluttpakker på mellom fire og 19 månedslønninger, avhengig av alder og hvor lenge de har jobbet i avisa.

Aften om morgenen

Aftenpostens Aften-utgave skal fra nyttår bli et bilag til morgenutgaven. Dette betyr store endringer for alle avisbudene som deler ut avisa tre dager hver uke.

Schibsted håper å spare opp mot 50 millioner kroner på å legge Aften-utgaven inn som et bilag i morgenavisa.

22.08.2012
15:28
14.12.2013 12:34