500.000 til UNI

Handel og Kontors landsmøte ga i dag 500.000 kroner til UNI global union sitt arbeid for å styrke faglige rettigheter i andre land.
16.09.2012
16.12.2013 20:10

- Tusen takk. Dette betyr veldig mye for oss, takket Philip Jennings, generalsekretær i UNI.

Den internasjonale organisasjonen har 900 medlemsforbund i 150 land. HK er ett av medlemsforbundene. På HKs landsmøte for fire år siden, da forbundet feiret sitt 100-årsjubileum, ga HK en million kroner til UNI. Pengene ble brukt til å støtte oppbyggingen av fagbevegelsen i Zimbabwe og Colombia, sistnevnte kjent for å være verdens farligste land å være fagorganisert i. Også dagens gave vil være til hjelp i å organisere arbeidere i andre land.

Globale avtaler

Generalsekretæren fortalte om UNIs arbeid med å få på plass globale avtaler med internasjonale konsern, avtaler som skal sikre en felles standard for arbeidstakerrettigheter. Akkurat nå forsøker UNI å få til en slik avtale med Ikea. Møbelgigantens etablering i Tyrkia viser at det er nødvendig, framholdt Jennings. Ikea-arbeidere i dette landet opplever å bli presset til å melde seg ut av sitt fagforbund.

- Vi jobber for å skape en verden uten frykt, sa Philip Jennings.

16.09.2012
16.12.2013 20:10