30 ansatte må gå

Ica vil kvitte seg med mer enn en tredel av de ansatte på innkjøpsavdelingen.
23.01.2013
16.12.2013 21:32

Det er konsekvensen av at Ica har inngått en avtale om å overlate store deler av innkjøp og varedistribusjonen til konkurrenten Norgesgruppen. Avtalen innebærer at 350 ansatte i Ica må gå, de fleste av dem er lagerarbeidere. Flere av Icas lagre legges ned. Her er de ansatte organisert i Norsk Transportarbeiderforbund. I tillegg vil Ica kvitte seg med omlag 30 av de 85 ansatte på innkjøpsavdelingen og i ulike støttefunksjoner på hovedkontoret i Oslo. Her er 16 av de ansatte medlemmer i Handel og Kontor.

Tungt og vanskelig

– Vi skjønner at det må skje noe, men det er vanskelig å godta at folk mister jobben. Mange vil bli berørt, og det er både tungt og vanskelig. Men spørsmålet er om vi har noe valg. Uten denne avtalen med Norgesgruppen ville konsekvensene være uvisse, sier Regine Skjærmoen, HK-tillitsvalgt på Icas hovedkontor i Oslo.

Hun berømmer ledelsen for å ha involvert de tillitsvalgte på et tidlig tidspunkt, og mener partene har hatt en god dialog.

Sluttpakke

På et møte på mandag ble selskapets nye organisasjonskart lagt fram for de ansatte på hovedkontoret. I løpet av februar skal de ansatte ha samtaler og drøftinger med ledelsen, opplyser Skjærmoen. Hun vil bistå medlemmene som ønsker det. Planene for hvem som må gå skal være klare 1. mars.

HK-klubben har vært med på å forhandle fram sluttpakker for de som mister jobben. Ansatte som har jobbet i Ica i mindre enn to år får ingen økonomisk kompensasjon, men må nøye seg med et tilbud om karrierrådgivning. De som har vært ansatte i to til ti år, får to måneders lønn utover oppsigelsestiden, mens de som har jobbet i Ica i mer enn ti år, får tre måneders lønn. De som har jobbet i ti år og som har fylt 55 år, får seks måneders lønn. Alle får tilbud om karriererådgiving.

Ny butikk-strategi

Årsaken til at Ica har inngått avtalen med Norgesgruppen, som skal tre i kraft 1. april, er at selskapet sliter økonomisk. Mens Ica tidligere har hatt en markedsandel på 28 prosent, er den nå nede i 12 prosent.

Det er ikke bare i distribusjonen Ica gjør endringer. Til Transportarbeideren opplyser Torbjørn Theie at Ica vil avvikle Ica Nær-butikkene i løpet av kort tid, og omdanne disse til Rimi-butikker eller Matkroken. I 2017 skal det være 400 Rimi-butikker (en økning på 50-60 butikker), og 150 butikker i Matkroken-kjeden.

Samtidig skal antall ICA Supermarked-butikker økes til 100, fra dagens 78.

23.01.2013
16.12.2013 21:32