– Ingen skam å snu

De dagbladansattes fagforeninger viste til fjellvettregel nummer åtte i sine appeller til avisas ledelse i morges. Uanstendig, rått og brutalt kaller de nedbemanningsplanene som nå rammer dem med lengst ansiennitet. De ber ledelsen snu.
23.03.2010
16.12.2013 12:55

eva.ler.nilsen@lomedia.no

En lang rekke fagforeningskolleger hadde tirsdag morgen møtt opp foran inngangen til Dagbladet på Havnelageret for å protestere mot avisledelsens nye store kuttplaner. Gjennom flere år har de ansatte vært igjennom smertefulle innsparingsrunder. Nå er det på’n igjen.

Ti årsverk skal bort, både i redaksjonen, blant grafikerne og kontoransatte. De som rammes er de eldste, flere av dem med over 30 års ansiennitet i avisa. Ansatteklubbene kaller det hårreisende, og ber ledelsen tenke seg godt om før de sender folk på påskeferie med en oppsigelse i lomma.

Lang og tro tjeneste

– Dagbladet driver kontinuerlig med nedbemanninger, men nå synes jeg det er spesielt ille. Denne gangen erstatter de folk med vikarer. Dessuten er det de mest erfarne som må gå. Når Dagbladets ledelse sier opp eldre arbeidstakere, tar de ikke bare fra dem lønn, men også muligheten til å kunne ta ut AFP om en stund. Det synes jeg er uanstendig, sier leder av Dagbladets grafiske klubb, Tone Granberg Løvlien.

Hun er svært opprørt over hvordan avisa har håndtert denne nedbemanningen. Ifølge henne har ledelsen sett fullstendig bort fra ansiennitet og annen kompetanse. Løvlien føler ikke at de ansatte er hørt i drøftelsene som har vært så langt. Fem i hennes klubb har fått varsler om oppsigelse. De er i alderen 54 til 59 år og har mellom 23 og 35 års ansiennitet.

– Hele samfunnet ellers er opptatt av å ta vare på eldre arbeidstakere og legge til rette for at de skal kunne jobbe lengst mulig. I Dagbladet hiver de dem ut, sier hun oppgitt.

Erstattes av vikarer

Også i Handel og Kontors klubb i bedriften er de svært oppgitte over situasjonen. Her er det ett medlem som nå står på ledelsens oppsigelsesliste. Heller ikke hun er noen fersking i gamet.

– Hun har vært ansatt her i 35 år og har svært høy kompetanse. Hun har tidligere blitt omplassert fra den gamle korrekturavdelingen. Nå er det ikke snakk om å få ny jobb, nå er det kroken på døra. Denne oppsigelsen er veldig rå, sier klubbleder Merethe Ruud.

Senere i dag skal klubben i møte med ledelsen om saken.

Både Ruud og Løvlien i grafisk klubb mener det er uhørt at ledelsen går til disse oppsigelsene samtidig som de har en utstrakt bruk av vikarer i avisa.

– Den dagen oppsigelsene ble kjent, var det sju eller åtte vikarer på desken – som er den avdelingen det går hardest utover, påpeker Merethe Ruud.

– Etter forrige nedbemanningsrunde, som hadde full effekt fra april, var det fram til nyttår gjennomsnittlig fire vikarer på desken. I år har det vært enda flere. Og så er det her de største kuttene kommer. Problemet til Dagbladet er at de dekker opp et konstant behov for folk med vikarer, sier Tone Granberg Løvlien.

Det er lov å snu

Både leder av LO i Oslo, Roy Pedersen, regionsekretær i HK, Torbjørn Brox Rognmo og nestleder av Oslo Grafiske Fagforening, Adolf Larsen, tok sterke ord i bruk i sine appeller på fanemarkeringen. Kynisk, usolidarisk, rått og brutalt, kaller de Dagbladledelsens håndtering av saken. De appellerer til avisledere om å tenke over fjellvettregelen ”Det er ingen skam å snu”.

Både Pedersen og Rognmo oppfordrer de ansatte til å stå på helt til rettssalen om nødvendig.

– Vi kan ikke finne oss i at avisa skal erstatte faste ansatte med innleide folk. De kaller det fleksibelt og moderne, men det var det for hundre år siden. Dette kan vi ikke godta, sa Roy Pedersen.

Det vil heller ikke Torbjørn Brox Rognmo.

– Vi gir oss ikke før vårt medlem er sikret jobb fra nå av og i lang tid framover, tordnet han.

Adolf Larsen mener Dagbladets ledelse har gjort en slett jobb i denne prosessen. Uten kartlegging har de kommet fram til at en optimal desk skal bestå av 25 personer.

– Og ikke hvem som helst personer. Det er de som ledelsen har bestemt at trengs for å få ut avisa. Vi forlanger at de viser anstendighet, sa han.

Et ørlite håp

Tone Granberg Løvlien er glad for at så mange stilte opp på markeringen denne morgenen. Vel vitende om at styret var samlet like innenfor døra, har hun et håp om at de vil legge merke til den massive motstanden mot avisas stadige barbering av staben. Selv om drøftelsesmøtene om oppsigelsene skal finne sted denne uka, har hun et håp om at ledelsen vil snu.

– Ja, vi håper fortsatt at vi kan få ledelsen til å innse at det de gjør er både uanstendig og hårreisende. Vi må få dem til å se hvilken kompetanse våre folk har, sier Løvlien.

– Det er alltid et håp om at de vil snu. Men det er tungt gang på gang å skulle gjennom dette. At ikke ledelsen en gang lærer. De forstår ikke at avtaleverket er en samarbeidsavtale. Det ender alltid med kamp, sier Merethe Ruud i HK-klubben.

Det har så langt ikke lykkes HK-Nytt å få en kommentar fra Dagbladets personaldirektør.

23.03.2010
16.12.2013 12:55