– Dette er fagforeningsknusing

Streikerammede Tollpost Globe tilbyr nå kompensasjon til uorganiserte som blir permittert som følge av streiken. De tillitsvalgte er i harnisk.
25.05.2010
16.12.2013 13:21

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Alle medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) ansatt i Tollpost Globe er i streik fra i dag. På grunn av mangel på arbeid, permitterer bedriften kontorpersonale og uorganiserte terminalarbeidere. Permittert kontorpersonell har rett på dagpenger fra Nav, men må gå uten penger de tre første dagene, såkalte karensdager. HK-medlemmer får imidlertid disse tre dagene dekket av forbundet.

Får betalt av bedriften

I et brev som HK-Nytt har fått tilgang til, tilbyr ledelsen i Tollpost Globe å kompensere for de tre karensdagene til de ansatte som ikke har en fagforening i ryggen. Bedriften synes også det er greit at de uorganiserte som står i fare for å bli permittert, i stedet bruker feriedager mens streiken pågår. På den måten får de feriepenger i stedet for dagpenger, og vil ikke lide økonomisk.

Rasende tillitsvalgte

Dette reagerer HK og Transportarbeiderforbundet sterkt på. – Arbeidsgiverne tar parti med de uorganiserte. Dette viser at deres vakre ord om det organiserte arbeidslivet bare er svada. Dette er fagforeningsknusing av verste sort, tordner Sture Arntzen i HK.

– Dette er et tiltak for å undergrave fagbevegelsen. Våre medlemmer avsetter penger til konflikt, mens bedriften nå vil betale de uorganiserte. Det er en krigserklæring fra Tollpost, sier nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen. Nestlederen er opprørt over det han mener er en forskjellsbehandling mellom organiserte og uorganiserte arbeidstakere.

Også Mariann Østad Andersen, HK-tillitsvalgt på Tollpost, reagerer kraftig på bedriftens tiltak. – Å være fagorganisert er en forsikring. Jeg synes det er hårreisende at bedriften belønner de som ikke forsikrer seg med å betale dem for karensdagene, sier Andersen, som frykter at dette kan få folk til å melde seg ut av forbundet.

Ingen forståelse

Personaldirektør i Tollpost, Terje Stuve, har ingen forståelse for de tillitsvalgtes reaksjoner. – Vi gjør noe for at de som er rammet av streiken ikke skal lide så sterkt økonomisk. Det er bakgrunnen for vår handling, sier han.

– Forstår du at de tillitsvalgte blir provosert av at dere utbetaler penger til de uorganiserte, men ikke til de organiserte?

– Det har ikke vært i våre tanker. Når man får dekket litt av tapene sine, er det vel det samme om det kommer fra oss eller fra et fagforbund, mener Terje Stuve.

Han bedyrer at dette tiltaket er Tollpost sitt eget initiativ, og at han ikke har snakket med arbeidsgiverforeningen LTL om dette. – Jeg har ikke formidlet dette videre, men jeg tror flere bedrifter tenker på å gjøre det samme, sier han til HK-Nytt.

Tilbys ferie

Etter det HK-Nytt erfarer, foregår det tilsvarende praksis også i Schenker. Ifølge en protokoll fra Schenkers terminal i Sandefjord har bedriftsledelsen tilbudt de uorganiserte terminalarbeiderne å avvikle ferie mens streiken pågår. De tilbys også dagpenger tilsvarende streikebidraget dersom de ikke tar ut ferie, men blir permittert.

Dette har fått de hovedtillitsvalgte i HK og NTF til å se rødt. – Det er fullstendig uakseptabelt at bedriften favoriserer de uorganiserte. Dette er en dokumentasjon på at bedriften har en negativ holdning til fagforeningene, sier HK-tillitsvalgte Anne Kirsten Gangså.

Hun synes ikke synd på de uorganiserte. – De har selv valgt å stå utenfor. Dessuten taper de ikke. De får alt det vi kjemper fram, understreker hun.

Skal ha det igjen

Hun får følge av Jon Johannessen, som representerer alle de NTF-organiserte terminalarbeiderne i Schenker Norge. – Det er innlysende at hele bransjen nå har bestemt seg for å provosere oss. Dette er langt unna det vi kan akseptere. Bedriften gir med dette noen ansatte mer i lønn. Det er svært grovt, sier Johannessen til HK-Nytt.

Både han og Gangså lover etterspill når streiken er over. HK-leder Sture Arntzen oppfordrer medlemmene til å ta dette inn i de lokale forhandlingene når den tiden kommer. – Ja, krav nummer én må være å få kompensert den ekstra lønna som de uorganiserte har fått, sier han.

– Ikke avgjort

HR-direktør Geir Flatekvål i Schenker sier til HK-Nytt at bedriften ennå ikke har bestemt seg for hvordan de skal håndtere en langvarig streik. Han er imidlertid kjent med protokollen fra Sandefjord, og at enkelte uorganiserte har søkt om ferie. – Vi ønsker ikke at de uorganiserte skal komme dårligere ut enn de som streiker. Dette gjør vi ut fra medfølelse. Det er jo organisasjonsfrihet her i landet, sier Flatekvål.

Om dette blir bedriftens policy over hele landet, er ennå ikke avgjort, hevder HR-direktøren. – Vi har ikke landet saken, men det går i retning av at også vi vil tilby ferie eller avspasering til de ansatte, sier Flatekvål.

25.05.2010
16.12.2013 13:21